2012-08-18

Nästa vår ska jag göra en Agneta Sjödin. Jag ska pilgrimsvandra. Till Rom. En av mina favoritstäder.

Jag fick idén när jag kom tillbaka efter semestern och en kollega berättade att hon hade gjort det i somras. Hennes första sommar som skild. Och det var en fantastisk upplevelse. Jag ska ge mig ut på vägar och stigar i mitt sökande efter livets djup och i längtan efter inre och yttre uppbrott. Visst låter det vackert!

Så här är beskrivningen:

Via Francigena är tillsammans med spanska El Camino de Santiago den mest klassiska pilgrimsleden i Europa. Det finns inget mäktigare pilgrimsmål än Rom, och så har det varit sedan medeltiden. Via Francigena börjar i engelska Canterbury, men vi går den sista biten genom mellersta Italiens sköna landskap och får njuta av ankomsten till St Peterplatsen precis som tusentals pilgrimer gjort före oss. Vandringen går förbi natursköna Bolsenasjön och passerar vackra städer som Orvieto, Viterbo och medeltidsbyn Montefiascone. Historien är ständigt närvarande i detta tidlösa landskap, med sina spännande lämningar från etruskerna och romarna. Fälten, kullarna, skogarna och olivlundarna bildar en skön fond till vandringen.

Program:

Dag 1 Orvieto

Resan börjar staden Orvieto, som reser sig på en kulle på den umbriska landsbygden. Den välbevarade medeltida stadskärnan och den framstående katedralen är värda ett besök innan vi knyter oss för natten.

Dag 2 Vandring Orvieto – Bolsena

Efter en stärkande frukost vandrar vi genom dalen mot vulkansjön vid Bolsena. Vandringen går genom ekskogar och fält fram till staden vid sjöns strand som gjort sig känd för de mirakel som skett här. Middag och övernattning i Bolsena.
5,5 tim, 450m upp, 200m ner

Dag 3 Vandring Bolsena – Montefiascone

Dagens delmål är Montefiascone, en by av ”påvar och gott vin”. Vandringen går på en bergsrygg med utsikt över sjön, och följer en del av den antika romerska vägen Via Cassia. Staden är en pärla med valvbågar, trånga gränder och hantverkare i varje hörn. Middag på en typisk restaurang och övernattning i stan.
5,5 tim, 600m upp, 300m ner

Dag 4 Vandring Montefiascone – Viterbo

Vi lämnar Rocca dei Papi, påvarnas klippa, och går genom frukt- och vinodlingar till termalbaden i Bagnaccio. Här har många pilgrimer mjukat upp musklerna och vilat upp sig. Ovanför oss reser sig Viterbo, en befäst stad vid foten av Monte Ciminis gröna berg. Övernattning i Viterbo.
5 tim, 100m upp, 400m ner

Dag 5 Vandring Viterbo – Vetralla

Viterbos medeltida murar med dess sju portar, dess centrum, kyrkor och herrskapspalats förtjänar ett besök innan vi vandrar vidare söderut. På vägen passerar vi en etruskisk gravlämning innan vi når Vetralla med dess typiska arkitektur. Middag och övernattning på ett charmigt lantställe utanför Vetralla.
4,5 tim, 200m upp, 200m ner

Dag 6 Vandring Vetralla – Sutri

Idag beger vi oss in bland Latiums kullar, bland fält och hasselnötsskogar, till klosterruinen Orlando och Sutri med dess säregna skönhet. Här finns en välbevarad romersk anfiteater och ett etruskiskt nekropolis utgrävt ur klippan, unika i sitt slag. Övernattning i Sultri.
5,5 tim, 300m upp, 350m ner

Dag 7 Vandring Sutri – Campagnano

Dagens vandring går genom naturparken Veio och bjuder på många upptäckter: Kulturlandskap, sjöar och vattenfall. Middag och övernattning i Campagnano.
6 tim, 250m upp, 220m ner

Dag 8 Vandring till Rom

Vi hoppar över Roms utkanter med tåg från Caesano till Monte Mario. Vår pilgrimsvandring genom historien går ner till St Petersplatsen och slutet på Via Francigena. Passa på att besöka Vatikanen och Roms många sevärda platser. Den eviga staden välkomnar vandraren med hela sin charm och livsglädje. Övernattning i Rom.
1,5 tim, 70m ner

Dag 9 Farväl till pilgrimsvandringen

Efter frukost lämnar vi Rom för hemresan.