Så ser Facebook ut om 10 år

Facebook

Igår avslöjade Facebook sifforna för tredje kvartalet och samtidigt presenterade vd:n Mark Zuckerberg planerna för företaget inför de kommande 10 åren. Nästa år kommer Facebook öka sina kostnader med så mycket som 50-70 procent enligt Mark Zuckerberg. Enligt Business Insider kommer det framförallt att bero på stora investeringar i rekrytering av fler anställda och investeringar inom annonsteknologi.

Samtidigt kommer företaget att fortsätta driva användare till Facebooks separata tjänster – WhatsApp, Messenger, Search, Video, NewsFeed, Oculus och Instagram. Precis som att Google en gång var bara en sökmotor och numera är en produktfamilj med digitala tjänster inom en mängd områden, var Facebook från början bara ett socialt nätverk, men har nu ett ekosystem av produkter som tillsammans drar till sig miljarder användare. När väl Facebooks olika tjänster skalats upp ännu mer i antal användare ska de kommersialiseras så långt det går, skriver Business Insider.

Facebook kommer även satsa mycket på annonsörernas möjligheter att nischa sina erbjudanden och skapa datadrivna kampanjer på de olika plattformarna, framförallt inom mobilt. En intressant detalj är att företaget även vill förbättra möjligheten att mäta konvertering mellan online och offline.

Precis som jag skrivit tidigare är målet för Facebook att inte bara vara ett nätverk eller att erbjuda kommunikationstjänster för sina användare. I framtiden vill företaget vara själva infrastrukturen som vi använder på nätet. Ett steg i det är att inom en 10-årsperiod skapa vad Zuckerberg kallar ”the next major computing platform”. Enligt Business Insider tror Zuckerberg att augmented reality spelar en stor roll i internetanvändandet i framtiden och Facebooks Oculus-teknik blir en viktig komponent.

Så för att summera: Facebook satsar på att fortsätta öka sin miljardpublik, hitta nya sätt att tjäna pengar på användarna och i framtiden skapa en helt ny teknisk plattform för vårt digitala liv.

”For the next 10 years our focus is on driving the fundamental changes in the world that we need to achieve our mission, connecting the whole world, understanding a world with big leaps in AIs and developing the next generation of platforms, especially in computing. […] As I’ve said before, with Oculus, we’re making a long-term bet on the future of computing. Every 10 to 15 years, a new major computing platform arrives and we think that virtual and augmented reality are important parts of this upcoming next platform.” sa Mark Zuckerberg i samband med att Facebooks resultat för tredje kvartalet presenterades. Hela talet finns transkriberat hos Seeking Alpha.

Foto: Marco Paköeningrat (CC-licens)

8 Replies to “Så ser Facebook ut om 10 år”

Kommentera