Tre tankar om Segulahs Mitt i-satsningar

När jag läser om hur Segulah satsar på att utveckla Mitt i-tidningarna tänker jag att de gör flera saker rätt. Att driva lönsamma medieprojekt 2015 är förstås inte det lättaste, men nyckeln ligger i nischen. Så här tänker jag:

  • Den superlokala journalistiken har främst sociala medier som konkurrenter när det gäller nyheter om närområdet snarare än andra mediehus, med andra ord är det en fragmentiserad marknad men med annonsörsutrymmen. Detta gäller framförallt i storstäderna där medieskuggan bakom riksmedierna är större än i mindre samhällen.
  • Att satsa på ett helgmagasin behöver inte automatiskt vara en bra grej, men samtidigt känns det som att det finns ett utrymme för ett helgmagasin som inte är lika ”premium” som SvD:s och DN:s varianter. Då tänker jag framförallt på livsstilsinnehållet som ofta vänder sig till höginkomsttagare som har råd att köpa husen och lägenheterna som annonseras med halv- eller helsidor i helgbilagorna. Det måste finnas utrymme för andra målgrupper och erbjudanden till dessa.
  • Konkurrenten Direktpress har redan visa vägen digitalt genom att till exempel starta egna facebooksidor för respektive stadsdel samt mer ämnesbaserade grupper och sidor, och på så sätt lyssna av vad läsarna vill läsa om och vilka frågor som är aktuella i närområdet. Även Mitt i ökar nu fokus på det digitala, och jag tror att det kommer att fungera extra bra just för lokaljournalistiken.

Jag kan ha helt fel, men nya satsningar i mediebranschen är alltid spännande.

Kommentera