Minns du Ello?

I september förra året lyckades drag artisten Sister Roma starta ett mindre uppror mot Facebook. Det var nämligen oklart om han fick heta Sister Roma eller skulle tvingas använda dopnamnet Michael Williams. Den turbulensen öppnade i sin tur dörren till plattformen Ello där alla fick ha vilket namn de ville. Men idag minns få Ello, det glömdes bort i ungefär samma takt som vi hann dela med oss av de invites som krävdes för att få komma in. Jag bloggade om Ello i september förra året. Idag är vad jag vet ”ingen” där och postar.

Skärmavbild 2015-03-18 kl. 07.19.18

Men så här ett halvår senare när pr-krutröken har lagt sig kommer Facebook med en förklaring till reglerna. De har alltså inte ändrat reglerna, men utökat sina gemensamhetsregler/community standards. Och det handlar inte bara om namnpolicyn utan de bemöter även kritiken mot att man t ex inte kunde visa en ammande kvinna på plattformen, som var ett annat uppror som Karolina Kumpula drev i Sverige. Så här formulerar nu Facebook detta: ”Vi eftersträvar att respektera människors rätt att dela innehåll som är av personlig betydelse, oavsett om det är foton av en skulptur som Michelangelos David eller familjefoton där ett barn ammas.

[vimeoplay id=”122138817″ size=”medium”]

 

Visar på styrkan i varumärket
Det här visar återigen hur starkt varumärket Facebook är idag. Eller kanske är det ännu mer bara vanans makt? Vi är så inlåsta i både vanor, bilder och livshändelser på plattformen att vi har väldigt svårt att lyfta blicken och lägga vår tid någon annanstans. Jag skrev om undersökningen i USA om ungas nätvanor som visade att de unga idag tycker att Facebook är något nödvändigt ont, men de unga förklarade också att de lättare hoppar mellan plattformarna än vad de lite äldre ungdomarna gör. Och vi som inte ens kan kalla oss unga blir förstås ännu trögrörligare.

Det gör att Facebook relativt lindrigt kan ducka sig igenom en ganska rejäl global pr-dänga och kliva ut ett halvår senare med lite tydligare förklaringar, som om inget speciellt hade hänt. Och har de förlorat några användare under tiden? Skulle inte tro det. Kika in på Ello så får du se. Eller förundra dig över tabellen nedan från Internet och svenskarna 2014, Facebook ökar i alla segment utom 12-15 år. Med andra ord vågar vi nog fortsätta driva på våra affärer där inne en stund till, även om vi förstås aldrig ska lägga alla ägg i en korg eller glömma bort att också lägga vårt krut på en stabil hemmahamn som vi förvaltar själva.

Skärmavbild 2015-03-18 kl. 07.26.31

/ @jmjobring som alltid kan rekommendera Kygo, så även hans senaste Stole the Show.

 

 

 

 

 

2 Replies to “Minns du Ello?”

  1. Pingback: water ionizer
  2. Pingback: best bottled water

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *