Fredagstips!

Om något verkar för bra för att vara sant, är det förmodligen det. Men kanske är Twitter-kontot @RoguePOTUSStaff ett konto som är på riktigt. Ett anonymt konto som säger sig bestå av anställda inne i Vita Huset, som delar information som omvärlden inte känner till. Enligt kontot är människorna bakom det, personer på olika nivåer i Trumps stab som arbetar för att avslöja hemligheter och missförhållanden.

Rogue POTUS Staff, har på kort tid fått många följare, över 800 000 på Twitter. Men äktheten ifrågasätts av många. Kontot har ännu inte kommit med några konkreta bevis, exempelvis fakta som ingen annan känner till, även om det ibland har varit nära (nära skjuter ju dock ingen hare som bekant). Samtidigt är en annan förklaring att människorna bakom kontot inte vågar avslöja för många detaljer med risk för att bli identifierade.

Det är sunt att vara skeptisk till saker, men oavsett, är det intressant att följa @RoguePOTUSStaff. Vad tror du själv, är kontot äkta?

johanna.lindskog@lindell.org

Data för Instagram

Det sägs att människor kommer ihåg 80 % av vad de ser, 20 % av vad de läser och 10 % av vad de hör.

Instagram växer och är en populär plattform. Många varumärken finns redan där. Men för dig som ännu inte har satsat på Instagram kommer här lite data som kanske får dig att tänka om, och möjligen ändra pr-planen inför hösten.

Här är lite Instagram-data!

  • Bilder med hashtags genererar mer engagemang. (Den optimala siffran är 11 stycken hashtags per bild/video)
  • 38 % fler människor gillar bildar med ansikten än de bilder som är utan.
  • Inlägg som anger platser eller adresser får 79 % högre engagemang.
  • Bilder eller videor som publiceras måndag till fredag får bäst resultat. Måndag är bäst och den optimala tidpunkten enligt Sproutsocial är kl 15:00.
  • 90 % av Interbrands “Top 100 global brands” finns på plattformen
  • 80% av användarna följer minst ett företag på Instagram.
  • Instagram Stories har mer än 250 miljoner aktiva användare dagligen.
  • Bilder genererar 36 % mer engagemang än videor, men vill du posta rörligt material ska du göra det kl 21:00 då de får 34 % mer engagemang än övriga tider.
  • 59 % av 18 till 29-åringar använder Instagram.

2017: Så mycket data genereras varje minut

Domo har släppt för femte år i rad en grafik som visar realtidsdatans utveckling per minut. Förra årets rapport visade att det fanns fler mobila enheter på jorden än människor. Nu, 2017, kommer över hälften av världens webbtrafik från smartphones, och en spaning enligt bolaget är att 6,1 miljarder människor kommer ha tillgång till en smartphone innan 2020.

 

johanna.lindskog@lindell.org

Livesänd tillsammans med en vän på Instagram

Instagram rullar ut inom en snar framtid en ny funktion som innebär mer interaktion mellan plattformens användare. Två Instagram-användare kommer kunna livesända video tillsammans. Det innebär att varumärken och influencers nu får ännu ett verktyg för att bygga relationer med sina följare.

När du sänder en livevideo och vill bjuda in en vän trycker du helt enkelt på ikonen nere i hörnet på skärmen. Bilden kommer då delas i två och visa er båda. Dina tittare kan fortfarande gillar och kommentera som vanligt. Du kan ta bort din gäst och lägga till någon annan när som helst. Efter sändningen kan du antingen skicka videon till dina ”Stories”, eller så raderas den.

Vad innebär det här för oss som jobbar med kommunikation? Du kan till exempel låta företagets vd samtala med en influenser som ni har valt att jobba med. Varför inte möta följare i form av en minipresskonferens? Varumärken kan se den här funktionen som ännu ett sätt att i realtid ansluta sig till sina följare.

Vässa din penna

En undersökning visar att många arbetsgivare vill att deras jobbkandidater ska besitta en god kunskap i skrivande. Undersökningen är visserligen amerikansk, men jag är övertygad om den även speglar den svenska marknaden.

Jag har suttit på både byrå- och kundsidan i olika omgångar och har alltid behövt skriva, och då inte bara pressmeddelanden. Att skriva enkelt och förståeligt är ett tecken på vad som utgör en god kommunikatör. Det handlar inte bara om stava rätt, utan du behöver kunna skriva texter som passar olika målgrupper och som förmedlar rätt känsla.

Oavsett om du sitter på en pr- eller reklambyrå, eller inhouseavdelning, kommer du säkerligen ställas inför följande situationer där du kommer behöva vässa din penna.

Manus
Alla varumärken har gjort eller kommer vilja göra rörligt innehåll. Då kommer du behöva skriva ett manus om vad filmen ska kommunicera. Kunden eller experten har säkert en hel del de vill säga under den korta filmen, men levererar ofta ett massivt dokument som överskrider längden. Ditt jobb är att stryka och formulera om så filmen blir värd att titta på.

Sociala plattformar
Varje social plattform behöver olika typer av behandling. Det krävs förståelse för publiken, vad som engagerar och vad som inte gör det. Publiceringar på Twitter och Facebook kräver en hel del arbete, även om många inte tror det.

Bloggtexter och artiklar
Företag är experter på sin egen marknad och har ofta mycket innehåll i form av tips och råd. Ofta är perspektivet för mycket inifrån och ut. Tänk på målgruppen, och se till att förklara för dem som inte är lika kunniga som avsändaren.

Här hittar du en artikel om undersökningen.

johanna.lindskog@lindell.org

Sex stycken vanliga fel som varumärken gör digitalt

Att sköta den digitala kommunikationen är inte alltid en dans på rosor. Det finns många varumärken som inte bemästrar hantverket och har vissa svårigheter att tvåvägskommunicera eller svara på tilltal. Är det inte konstigt att det exempelvis fortfarande finns personer som är ansvariga för digital kommunikationen för varumärken, men som själva har en svag digital närvaro? Det brukar också spegla varumärket som de ska bygga digitalt.

Sociala medier är en plats där både du och jag kan höras, men det är också väldigt lätt att bli ignorerad om du svamlar. Den sociala sfären är en arena som främjar den demokratiska rösten! Var en del av det.

CJG Digital Marketing har i en infografik listat sex stycken vanliga fel som varumärken gör. Kolla in den och lär dig hur du vässar din egen och företagets digitala röst.

1. Har för många reklambudskap

2. Kommunicerar irrelevant innehåll

3. Tweetar för mycket

4. Använd slang så det blir pinsamt

5. Är för för tyst

6. Svarar inte på meddelanden

Så bygger du ett effektivt pr-team hösten 2017

Google har arbetat med ett intressant projekt. De har samlat in mängder av data för att förstå varför vissa team är effektivare än andra. Ett försök att avkoda hemligheten med att göra effektivitet effektivare.

Vad utmärker vissa team och varför misslyckas andra? Innan Google påbörjade studien förutsatte de, likt fler med dem, att den bästa gruppen består av de bästa människorna. Men efter att ha studerat 180 stycken team, och gjort analyser av gruppernas attribut under två år, kunde de inte se något tydligt mönster som utmärker ett exceptionellt lag. När Google började titta närmare på gruppnormer och kollektiv intelligens blev däremot resultatet klarare. Traditioner, beteenden och oskrivna regler påverkar team. Kollektiv intelligens är när individer samarbetar med varandra och beteenden i teamet kan förstärka gruppens kollektiva intelligens.

Här är de fem viktigaste egenskaperna hos bättre presterande team.

1. Beroende.
Lagmedlemmar löser sina uppgifter i tid, och uppfyller därmed förväntningarna.

2. Struktur och tydlighet.
Högpresterande team har tydliga mål och väldefinierade roller inom gruppen.

3. Betydelse.
Arbetet har en personlig betydelse för varje medlem.

4. Påverkan.
Gruppen anser att deras arbete är målmedvetet och har en positiv påverkan för det större sammanhanget.

Nummer fem stod ut från resten:

5. Psykologisk säkerhet.
Ingen vill verka inkompetent och kanske därför inte presenterar sina idéer eller ställer sina frågor. En arbetsmiljö som håller allt du säger under luppen är obehaglig. En miljö som däremot tillåter personer att våga framföra sina åsikter, berätta om sina funderingar och ställa frågor är en plats med psykologisk säkerhet.

 

Här hittar du den ursprungliga texten

johanna.lindskog@lindell.org

Kunder vill ha mänskliga företag

Du vill ha ditt varumärkes kunder och följares uppmärksamhet, deras bekräftelse och deras förståelse. När du kanske har en kris runt hörnet, vill du säkerligen också ha deras empati.

För att få detta måste du som varumärke våga höras. Inte vara medioker. Våga ta ställning i frågor och höja din röst. Om du inte syns eller hörs kommer du förmodligen inte heller bli anlitad. Räkna inte med att bli vald slumpmässigt av kunder. Ditt företag kommer behöva stiga åt sidan för tyngre konkurrenter.

Jag har genom mina år i branschen sett en hel del ängslighet. Jag har mött personer som filar på långtgående strategidokument, istället för att börja leverera och få saker gjorda. Varumärken som vill våga höras, men inte törs med farhågan att inte bli gillad av alla. Sedan har vi företag som har fastnat i ett invant pr-spår. De driver aktiviteter som tidigare möttes av bra feedback, men som nu ingen bryr sig om. Företag pratar mycket om att vara agila. Kommunikation bör också vara det, samt människorna som jobbar med det.

Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med varumärken. Ditt företags personlighet och röst är det som gör att ni kan få en personlig kontakt med era kunder och följare. Precis som människor kan företag ha övertygelser, mål, värderingar. Var inte rädd för att visa eventuella brister. Ingen är perfekt. Jag, och säkerligen flera med mig, vill se mänsklighet i realtid bakom företagsväggarna.

De mest framgångsrika företagen i framtiden kommer vara de som består av människor med starkt digitalt värde som humaniserar varumärkena.

johanna.lindskog@lindell.org

Att vara förälder i pr-branschen – inte oproblematisk

Jag träffade igår under ett almedalsmingel en branschkollega som precis har börjat ett nytt jobb på en ung och ”modern” pr-byrå – trodde hon iallafall. Byrån består mestadels av yngre talanger och alla har en sak gemensamt, inga av hennes nya kollegor har barn. När hon frågade sin chef om arbetstider då hon behöver hämta barn från förskolan vissa dagar och således behöver gå tidigare fick hon som svar att det gick bra, men bara om hon kom tidigare på dagarna. Byrån har nämligen arbetstiden 9-17 och det är inte något som ruckas på. Behöver hon gå klockan 14, så måste hon vara på kontoret kl 06.  Åtta timmar ska hon befinna sig på kontoret. Punkt.

Är det här en modern byrå? Hur fräscht är det att inte främja kvinnor i arbetslivet? Ska personer som väljer att bilda familj straffas genom ett livspussel som inte går att lägga? Är det verkligen ok att 2017 att exkludera folk, speciellt kvinnor, från en yrkeskarriär? Jag har så många frågor!

Jag är mamma till två barn, och jag inser att alla inte har samma tur som jag har att ha en arbetsgivare som stöttar mig. Det är inte givet att folk arbetar optimalt under traditionell kontorstid. Låt folk forma sin egen tid. Friheten lönar sig troligen. Det som folk inte kan göra inom 9-17, tar de igen med råge på dygnets övriga timmar. Att sitta klistrad framför en skärm betyder inte att man arbetar effektivt.

johanna.lindskog@lindell.org

Betraktelser från Almedalen dag 1

Nu har jag landat på Gotland och ännu en Almedalsvecka har börjat. Kanske är det bara jag, men det känns som det är färre människor på plats i år, men min magkänsla kan vara fel. Har ingen färsk data till hands.

En sak som är säker är att det blir svårare att nå ut ut bruset. Har ditt företag eller din kund satsat hela budgeten för att under de kommande dagarna försöka bli sedda, för att sedan bli tysta igen?

Jag har sagt det förr men det är det skrivna ordet som är mäktigt. En digital röst som aldrig tystnar. Bloggen är ett viktigt verktyg för företag, ett verktyg som många fortfarande förbiser. Genom bloggen kan ditt företag snabbt bemöta kritik och kommunicera i realtid. Den största styrkan är att ditt varumärke får en röst, stil, ton och personlighet. En av de andra stora fördelarna med att blogga är att du kan locka en hel rad nya potentiella kunder som kanske inte har hört talas om er innan. Företag som har en stark digital närvaro ligger hästlängder före sina konkurrenter som inte satsar på digital kommunikation. Kunderna är idag digitala, och de gör sin egen research och blir säkerligen mer benägna att välja just din produkt än från ett företag utan en digital röst. Satsa på ett seminarium, eller ett mingel. Men se till att börja vässa din digitala röst!

johanna.lindskog@lindell.org