Kritik mot Netflix efter tweet

I helgen twittrade Netflix en tweet som vars syfte var att vara humoristisk. Streamingföretaget twittrade om hur många av deras användare som har sett filmen “A Christmas Prince” upprepade gånger de senaste veckorna. Tweeten väckte dock inte så många skratt, utan Netflix fick motta en hel del kritik och anses av flera vara ett obehaglig bolag då de genom vår användardata vet mycket om våra beteenden.

Netflix försvarar sin tweet och påpekar att de inte hade avslöjat identiteten hos de 53 stycken personer som låter filmen rulla nonstop.

Det är inte överraskande att bolag samlar data för att lära känna oss mer, men för en del verkar det vara en nyhet och kanske en nyttig påminnelse att vårda sin digitala närvaro med omsorg.

Jag har sett halva filmen, den var inte superduperbra…

sociala medier trender 2018

Landskapet i de sociala medierna förändras ständigt, men vad kommer egentligen vara hett och inte nästa år?

Här är de viktigaste sociala medie-trenderna för 2018:

1. Video
2. Live-streaming
3. Kortlivat innehåll
4. Augmented Reality
5. Artificiell intelligens (AI) och chatbots
6. Generation Z (1995-2012)
7. Influence marketing
8. Mobile first content
9. Meddelandeverktyg som WhatsApp, Messenger och SnapChat

Källa: Filmora

Facebook lanserar app för yngre barn

Facebook lanserade nyligen en app vid namn Messenger Kids. Det verkar som att idén är att börja integrera Facebook för yngre åldrar i ett led för att skapa livslånga användare. Lanseringen kan vara ett tecken på att Facebook växer upp. Plattformen som numera är 14 år gammal tillåter nu att barn som inte var födda vid Facebooks start, kan använda kommunikationstjänsten. Den sociala plattformen har säkerligen även Snapchat som är en stor konkurrent i siktet, en tjänst som lockar den yngre målgruppen.

Enligt Techcrunch har Facebook tänkt till om integritet och säkerhet. YouTube Kids fick nyligen kritik då populära sagofigurer visades tillsammans med olämpligt innehåll. Exempelvis kunde barn se videor med Elsa Gris som torterades..

Så hur funkar Messenger Kids?
Föräldrar måste hämta appen och skapa konto för sitt barn, och de behöver inte ange ett Facebook-konto eller ett telefonnummer. Barnen kan bara kommunicera med andra användare på Messenger eller Messenger Kids om deras föräldrar godkänner kontakten. Barnen kan inte heller hittas via en Facebook-sökning, vilket skyddar deras integritet. Så om ett barn vill kunna chatta med en av sina klasskamrater, måste deras förälder först bli vän med barnets förälder. Föräldrar kan inte se konversationerna, men om barnet rapporterar några problem eller missbruk kommer föräldrarna att bli underrättade.

 

 

Fyra mindre bra pr-aktiviteter och en skröna

Robotborgaren Sophia, som nyligen blev medborgare i Saudiarabien, fick en fråga förra året vid en uppvisning av henne, om hon ville skada människor – hon svarade att hon ville det. Ouch!

Fyre Festival. En superhypad lyxmusikfestival på en privat ö i Bahamas. Tanken var att festivalen skulle marknadsföra Fyre Music Booking App, men visade sig bli en katastrof. Festivaldeltagarna fann tält och färdigförpackade smörgåsar i stället för lyxvillor och gourmetmåltider som de hade blivit lovade när de betalat tusentals dollar för inträde. Arrangörerna blev stämda.

På 1960-talet hade United Airlines en kampanj som heter ”Take Me Along” där affärsmän uppmanades att ta med sina fruar på sina resor. När företagsrepresentanter efteråt ringde upp frun för att följa upp, blev svaret ganska ofta ”vilken resa?”. Är historien sann? Nja, det verkar vara en skröna.

Under en gerillakampanj placerade Cartoon Network ut batteridrivna reklamskyltar i flera stöder som skulle marknadsföra Aqua Teen Hunger Force. Polisen fick motta flera samtal om skyltarna som hade synliga sladdar och batterier, och som skapade rädsla för bomber. Polisen ryckte ut och oskadliggjorde föremålen. Cartoon Network fick stora böter och chefer fick avgå.

Chipsmärket Walkers lät människor i England som kunde förutspå regn, vinna pengar. En dålig höst-kampanj i ett land där det regnar väldigt mycket. Bolaget förlorade nog stora summor på den aktiviteten.

johanna.lindskog@lindell.org

Två pr-trender 2018

Brand Reputation kommer bli ännu viktigare 2018
Varumärkeskriser kommer brisera i nyhetsbruset. Företag och människor kommer att fortsätta att förlora kontrollen över berättandet i en kris. Det personliga varumärke är hårdvara och är värdefullt. Du måste bygga upp ditt varumärkes rykte så att folk vet att de kan lita på dig när en kris inträffar. Vad händer när ditt varumärke är skadat? Om det har skett genom dina egna eller andras handlingar kan skadan på varumärket hålla dig tillbaka från nya möjligheter, kunder, erbjudanden och framtidsutsikter.
Den bästa strategin för att skydda ditt personliga varumärke är att bygga ett starkt rykte som hjälper dig att kväva negativet. Ta kontroll över ditt och företagets kanaler som blogg, Facebooksida med mera. Alla är mediehus, du också.

Varumärken kommer känna sig mer manade att uttrycka socialt ansvar.
Dagens konsumenter vill förknippas med varumärken som delar deras värderingar. Frågor som klimatförändringar, invandring och jämlikhet påverkar våra dagliga liv och är omöjliga att ignorera, både för privatpersoner och bolag. Men företag som kommunicerar kring oäkta socialt goda meddelanden kommer att falla platt och hårt. Den digitala sfären är inte nådig med att ta ner varumärken till jorden. Det vet exempelvis Pepsi som ville förmedla fred med sin läsk.

Här hittar du fler trender

johanna.lindskog@lindell.org

Black Friday – de som gör tvärtemot

Ingen har väl missat att det är det är idag som Black Friday-hysterin drabbar oss. För vissa återförsäljare, är Black Friday en av årets viktigaste dagar. Men det är inte alla butiker eller varumärken som väljer att slå upp sina readörrar idag. Jag är svag för varumärken som går mot strömmen, som sticker ut och gör tvärtom. Kanske för att jag själv är av den sorten.

ModCloth meddelade häromdagen att de stänger sin butik under den här dagen och istället donerar mer än fem miljoner dollar i varor till organisationen “Dress for Success”, som ger kvinnor kläder som de kan använda i sina yrken, men som inte har råd att köpa de själva. En bra sak!

Svenska butikskedjan Naturkompaniet har också valt att stå över denna svarta fredag. De tycker att deras kunder ska ta hand om sina produkter som de redan har köpt, och bjuder därför på skoputsning av vinterkängor gratis.

Är du nyfiken på hur mycket pengar Black Friday genererar i realtid? Shopify har byggt en realtidsdashboard som visar hur mycket och vad, samt varifrån människor köper online. Se den här!

Obalans i PR-branschen

En ny studie visar att medan kvinnor representerar två tredjedelar av den globala PR-industrin, är 78 procent av vd:arna i de trettio största företagen runt om i världen över män. De har också 62 procent av platserna runt PR-styrelsebordet.

Den globala datan kommer från Global Woman in PR:s årliga undersökning och visar att få kvinnor kommer till toppen i PR-branschen samt att lönerna var lägre än männens.

28 procent av de tillfrågade männen förväntade sig definitivt nå toppen inom branschen, medan 18 procent av kvinnorna trodde det om sig själva. När kvinnorna fick frågan om vad som höll dem tillbaka från att gå högre i karriären menade 34 procent att de skulle få det svårt att balansera familjen och den tyngre arbetsbördan som kommer med en högre tjänst. 83 procent av kvinnorna uppgav att det är en utmaning att axla PR-arbetet och samtidigt vara förälder.

Frågor om arbetsplatsen avslöjade en tydlig önskan om ett mer flexibelt arbete. Över hälften sa sig att de kunde göra jobbet lika effektivt även om de inte satt framför PR-byråns skärmar. En rungande skara (81 procent) sa att de skulle jobba mer effektivt om de fick planera sina arbetstimmar mer flexibelt.

Det är nu 2017 och vi främjar inte kvinnor i PR-branschen, genom att straffa dem för att de har bildat familj och har ett livspussel som inte går att lägga. Det exkludera kvinnor från en yrkeskarriär.

Det är inte givet att folk arbetar optimalt under traditionell kontorstid. Det som anställda inte kan göra inom 9-17, tar de igen med råge på dygnets övriga timmar. Låt folk forma sin egen tid. Friheten lönar sig troligen. Jag har sagt det förr, att sitta klistrad framför en skärm betyder inte att man arbetar effektivt, även om vissa verkar tror det.

Jag träffar många kvinnor i branschen som inte har samma förutsättningar som jag. Tidigare har jag skrivit om en bekant som måste vara på PR-byrån i exakt åtta timmar. Behöver hon gå klockan 14:00 så måste hon vara på kontoret kl 06:00. Åtta timmar ska hon befinna sig på kontoret. Punkt.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Insikter från Netflix

Netflix är ett intressant bolag som har mängder med data över hur vi tittar på filmer och serier via plattformen. Netflix är uppmärksam på när, var och hur vi konsumerar TV och filmer och har börjat studera hur deras användares vanor förändras. Deras senaste undersökningar visar att vi mer och mer tittar när vi är på språng. Det är inte konstigt med tanke på att Netflix tidigare började tillåta sina abonnenter att ladda ner serier och filmer för att titta på innehåll ”offline”. Möjligheten att lättare använda Netflix innehåll offline kan förklara varför abonnenterna nu tittar överallt där de går – inklusive offentliga toaletter som undersökningar visar.

Smygtittande
Nästan hälften, närmare 45 procent, av de som tittar på språng har noterat någon som smygtittar på deras skärm. Endast 18 procent av dem skämdes. 77 procent av dessa vägrade att stänga av sin show eller film.

Vi spoilar
Att smygtitta på någon annans skärm kan få verkliga konsekvenser! 11 procent har sett spoilers på någon annans skärm.

Vi blir avbrutna av främlingar
Mer än en fjärdedel har blivit avbrutna av en främling som startar en konversation om vad de tittar på.

Vi skrattar högt
Ibland finns det inget filter för skratt eller tårar. De flesta av de tillfrågade har skrattat högt, och en av fem har till och med gråtit medan de tittade offentligt.

johanna.lindskog@lindell.org

Tysta företag i en PR-kris tappar kunder

En ny rapport visar att företag som genomlider en pr-kris, men som agerar och svarar snabbt, inte lider lika mycket som bolag som väljer att hålla sig tysta. Företag som väntar på att reagera är mer benägna att förlora kunder.

United Airlines väntade flera veckor med att svara efter en uppmärksammad händelse. En pr-kris var ett faktum när en video speds i sociala medier där en av flygbolagets anställa med våld för bort en passagerare från ett av bolagets flygplan. Konsumenternas vilja att köpa flygresor från United Airlines sjönk från 68 % före pr-krisen, till 42 % omedelbart efter. Sju månader efter krisen har siffran igen stigit, men bara till 52 % Det är alltså fortfarande ett allvarligt tapp för företaget.

Pepsi är också ett bolag som gick igenom en kris det här året. I en video erbjuder Kendall Jenner Pepsi till protestanter och polis, för att på så sätt skapa fred mellan dem i en dramatisk situation. Allmänhetens kritik haglade. Bolaget bad omedelbart om ursäkt och tog bort filmen. Konsumenternas vilja att köpa Pepsi-produkter sjön från 56 % före PR-krisen till 55 % omedelbart efter, endast en procentenhet. Sju månader efter krisen är siffran tillbaka på 56 %

Vad företag väljer att göra omedelbart efter negativ händelse indikerar helt enkelt vad deras förmåga är att hantera varumärkes rykte på lång sikt.

Här ovan är det endast två exempel, men vill du se fler finns hela rapporten att läsa här.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Tre frågor till ett PR-proffs

Nu jobbar jag inte längre på byråsidan, men när jag har gjort det genom åren så har vissa frågor återkommit från kunder. PR-arbetet bygger på förtroende, samarbete och en stor dos tålamod för resultatet.

Här är tre frågor som ett PR-proffs enligt PR Daily kan få höra:

1. Vi gjorde en intervju för två dagar sedan. Varför har den inte publicerats än?
Svar: Vi lever i en värld som förändras hela tiden och nyheter som för en stund sedan var aktuella kan nu passa mindre bra då andra nyheter måste prioriteras. Alla intervjuer är inte heller ett löfte om en publicerad artikel, den kan i värsta fall lyftas bort helt.

2. Jag är inte tillgänglig för en intervjun. Kan vi göra det nästa vecka?
Svar: Nej. Ibland finns det flexibilitet, men i PR-världen, om du har fått en förfrågan om en intervju, borde du helt enkelt tacka ja. När allt kommer omkring är du eller ditt ämne kanske inte intressant en vecka senare.

3. Varför var inte mitt citat högst upp i artikeln?
Svar: Vet inte, för det är inget pr-rådgivare råder över. Journalisten avgör hur hen bygger sin artikel och vilka citat som ska vara med. Fokusera istället på att bygga relationen med journalisten istället för att ifrågasätta ett citats placering.

Till sist. Ge ditt team utrymme och tid att arbeta samt var tillgänglig när du får en PR-möjlighet.

johanna.lindskog@lindell.org