En vd som skadar är inte bara ett pr-problem

Vd:ars digitala engagemang kan bygga företagets varumärke genom att kommunicera om dess värderingar, samt ge verksamheten ett förtroendegivande ansikte. Så vad innebär detta? En aktiv och engagerad ledare kan bidra till att förbättra ett företags rykte och därmed också öka försäljningen. Företagets rykte bidrar, som vi alla vet, till affärsnyttan. När företaget har en ledare som skadar varumärket är det kanske lätt att märka problemet som ett “pr-problem”. Men det är mer än så. Det är bland annat ett hr-problem, och ett finansiellt, som kan leda till produktivitets- och företagskulturproblem. Företaget måste genomföra de ändringar som krävs för att gå vidare.

Företagets rykte är inte annorlunda är våra personliga. Företag består av människor och en vd är oftast företagets ansikte. Därför är det bara en tidsfråga innan vårt rykte är mer värt än pengar. I framtiden kommer vårt digitala avtryck mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas. De mest framgångsrika företagen kommer bestå av människor som har ett starkt digitalt värde.

johanna.lindskog@lindell.org

En chef är inte alltid en bra ledare

Det är viktigt att företag inser att bara för att någon har en ledande ställning så betyder det nödvändigtvis inte att personen alltid bör fortsätta vara ledare. Många företag lider av dålig självinsikt – man verkar helt enkelt inte kunna känna igen bra ledare från en dålig.

Du kanske går i tankarna att byta jobb efter sommaren eller genomlider just nu många sömnlösa nätter på grund av din nuvarande chef.

Här är några egenskaper hos en chef du bör akta dig för!

Kommunicerar dåligt.
Öppen och transparent kommunikation är en solid grund i ett företag. Chefer som föredrar att hålla information för sig själva istället för att regelbundet interagera med sina anställda är helt enkelt inte lämpade för rollen. I de sällsynta fall då de faktiskt kommunicerar är det vanligtvis i negativ ton. Ett företag som jag tidigare har mött som konsult, klassificerade allt som hemligheter. Istället för att kommunicera öppet med sina anställda, höll man locket på, även i frågor som medarbetarna borde ta del av. Istället uppstod rykten och osäkerhet.

Tar inget ansvar.
Bra chefer tar ansvar för sina handlingar. De mindre lämpade cheferna är dock mer villiga att kasta andra under bussen för att avleda uppmärksamhet från de själva.

Är mer oroade över sin egen karriär än din.
De bästa cheferna fokuserar på andras behov. Därigenom får de ut den bästa prestationen av andra, vilket handlar om produktivt arbete. En ledare är bara lika bra som sitt teams önskan att bli ledd. Ett överflöd av egoism, stolthet och arrogans är inte positiva ledarskapsdrag.

 

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

Travis Kalanick lämnar Uber

Jag trodde det skulle ske tidigare – att Ubers vd Travis Kalanick skulle lämna företaget som han själv byggt till en av världens största och mycket omskrivna företag. Idag, tisdag, tog Kalanick paus från bolaget.

I mars skrev jag att det var bara en tidsfråga innan han skulle lämna Uber. Travis Kalanick högst tveksamma beteende mot anställda och andra människor har lämnat spår. Förutom att folk personligen har drabbats och mått dåligt, satte han också investerarnas pengar i riskzonen, vilket inte är populärt. Risken var stor att aktieägarna skulle välja att rekrytera en annan person till posten som verkställande direktör inom kort. Kanske lämnade han sin plats frivilligt, eller så var det ett krav. Jag tror på det sistnämnda.

Det är inte klart hur länge Kalanick kommer att vara borta från Uber, men företaget signalerar nu en stor förändring, en förändring som som säkerligen var oundviklig efter att historier om sexuella trakasserier, strejkbrytning, systematiskt undvikande av myndigheter vid lagöverträdelser och mycket mer kommit fram.

En ledare i ett bolaget är ansiktet utåt, och utsätter personen bolagets rykte för fara måste man agera. Studier visar att en vd som förskingrat, har ett stötande och kränkande språk eller har ett beteende som svärtar ner företagets anseende, i snitt tar fem år för folk att glömma.

Det är bara en tidsfråga innan vårt rykte är mer värt än pengar. I framtiden kommer vårt digitala avtryck mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas. Jag är övertygad om personer som försummar sitt digitala rykte missar viktiga affärsmöjligheter och i värsta fall sätter starka varumärken i gungning.

 

Jag avslutar dagens text med att sia om en till sak. Mark Zuckerberg kommer kandidera för presidentposten. Läs mer här varför jag tror det.

johanna.lindskog@lindell.org

Pr och myter

Många verkar höja på ögonbrynet när de läser nyheter om krisande kommersiella företag som konsulterar pr-byråer om råd. ”Varför lägger företaget pengar på professionella personer som kan pr” är en fråga som kan höras då och då.

Men är det fortfarande verkligen en nyhet att kommunikation och strategiskt pr är något som företag använder sig av? Inte bara vid kriser, väldigt många bolag har team som dagligen arbetar strategiskt med varumärket. Det är dock vanligt idag att många pr-rådgivare som tidigare satt på byråsidan, istället nu sitter på kundsidan. Smarta företag förstår vikten av samla experterna under sitt eget tak tak. Men det finns en förlegad syn på pr som lever kvar. Yrket handlar inte bara om “placera” artiklar eller personer i media som vissa tröttmössor verkar tro. Vi som arbetar med pr är ofta rådgivare, strateger, skribenter och jäkligt bra lyssnare. Vi är det som situationen kräver helt enkelt.

Här är några myter om pr:

”Pr är enkelt. Ni lyfter bara luren, det kan jag också göra.”
Det är som att säga att vem som helst kan bygga ett hus från grunden så länge man kan snickra lite. Resultatet kommer garanterat inte bli lika snyggt, snabbt och felfritt.

”Pr är bra att ha, men inte något nödvändigt.”
De starkaste varumärkena tillämpar pr-strategier som integreras i företagets affär och genomsyrar boalgskulturen. Punkt.

”Pr handlar om pressmeddelanden och presskonferenser.”
Två aktiviteter som många kunder och ledningsgrupper känner till. Allt bör dock inte kommuniceras via pressmeddelanden. Det finns miljoner andra sätt att berätta det ni vill säga och det behöver inte vara så himla komplicerat.

Den enda myten som jag anser fortfarande stämmer är:

”Journalister vill oftast inte ha telefonsamtal från pr-personer.”
Kalla samtal tycker jag ska användas sparsamt. Skicka mail med det du vill förmedla. Antingen är det intressant eller så är det inte det. De proffsigaste journalisterna brukar alltid svara med en enkel motivering, i de båda fallen.

Trevlig måndag! Nu kör vi igång veckan med en pr-spark!

Så blir du lyckligare på jobbet

Jag har tidigare skrivit om dåligt ledarskap och chefer som är rädda för beslut och förändringar. Nu handlar den här texten om vad du själv kan göra för att du ska bli mer lycklig på jobbet. Du är ditt eget varumärke, se till att vårda det och låt ingen stå i vägen för din egen lycka. Alla har vi dåliga dagar men det finns några enkla sätt att skapa en trevligare atmosfär runt dig själv, som i sin tur sannolikt kommer göra dig mer produktiv och skapa möjligheter till olika framgångar. Inc har listat beteenden som du kan tillämpa omgående, här är några av dem:

1. Mät dina framsteg varje dag
Jag gillar att tävla. Det kan vara mot mig själv eller gentemot en konkurrent. Undersökningar visar att vi känner oss lyckligare när vi ser framsteg. Det är inte så konstigt. Om du inte vill tävla, skapa listor och se till att du får alla de punkter avklarade under dagen. Reflektera över dina framsteg och ge dig själv en klapp på axeln.

2. Skapa dina egna ögonblick av glädje
Förväntan ger oss glädje. Skapa något eget som du ser fram emot varje dag på jobbet. Det kan vara att du skippar rävgiftet till kaffet på kontoret och tar dig ut istället för en finkaffe. Vad det än är, den enkla handlingen kommer öka den lycka du förknippar med jobbet.

3. Hjälp en kollega
När vi gör något av medkänsla ökar vi vår lycka. Ny forskning har visat att personer som hjälper sina kollegor är lyckligare på jobbet än de som inte gör det. Det handlar inte om att vara en martyr, utan att istället ta vara på vårt eget interna belöningssystem. Men du ska ju såklart inte äventyra dina egna arbetsuppgifter för att du gör någon annans jobb. Det handlar helt enkelt bara om lite trevlighet.

4. Ignorera ditt arbete (tillfälligt)
Jag hörde alldeles nyligen om en person som varje dag på kontoret spenderade en timme till att göra precis vad hen ville. Våra privata- och arbetsliv flyter oftast ihop. Vissa saker kanske stressar dig medan du är på jobbet. Se till att hantera det istället för att ignorera det när du är inom företagets väggar. Tillåt dig vara en människa med ett liv utanför jobbet. I slutet av dagen spelar ditt jobb och kollegorna en viktig roll i din känsla av personlig lycka.

johanna.lindskog@lindell.org

Uber får ytterligare kritik

Uber är i blåsväder igen. Efter lördagens fruktansvärda terrorattentat i London har kritiken haglat över bolaget. Det som fick många att reagera var bolagets långsamma hantering av att stänga av sin surge pricing-funktion. Funktionen startar automatiskt när efterfrågan är större än antalet tillgängliga bilar i det efterfrågade området. Många andra taxi-bolag erbjöd sig att köra allmänheten bort från det drabbade området gratis, eftersom vissa av tunnelbanestationerna tillfälligt stängdes. I den sociala sfären anklagas Uber nu för att dra nytta av attacken. Tom Elvidge, chef för Uber i London svarade på kritiken och sa att företaget upphävde dynamisk prissättning runt området så snart Uber fick hört talas om händelsen.

En Twitter-användare uppmärksammade dock att tiden mellan attackerna och meddelandet som skickades till deras användare av appen var ungefär två timmar.

Uber meddelade också att personer som använde deras app i närheten av London Bridge på lördagskvällen kommer återbetalats automatiskt. De kommer även dubbla den återbetalda summan som går oavkortat till välgörenhets­evenemanget One Love Manchester. Dock lindrades inte människors ilska och #DeleteUber har åter tagit snurr.

Om du automatiserar dina tjänster eller tidsinställer kommunikation på sociala medier måste du vara beredd att agera snabbt.

Jag har tidigare skrivit om Uber och om deras kontroversiella vd.

johanna.lindskog@lindell.org

Fyra enkla saker som gör dig till en bra ledare

Det behöver inte alls vara så komplicerat att vara en bra ledare för din byrå eller företag. Sunt förnuft, respekt och trevligt bemötande. Det gäller inte bara chefer utan alla. Det finns såklart en del som av naturen är ganska otrevliga, men glöm inte att det bara är ett skal för att inte visa sin osäkerhet. Min erfarenhet är att schyssta personer också är väldigt bra på det de gör, de mindre trevliga brukar oftast inte hålla måttet.

Här är fyra egenskaper en bra chef besitter:

Tydlig riktning
Det här är ledarens primär uppgift. Låt din projektgrupp eller avdelning få veta vad målen är. Utan klara mål leder det till förvirring och frustration.

Stöd
Ditt lag gör arbetet, din uppgift är att förse dem med det som gör att ni lyckas ro hem projektet eller uppgiften. Att vara en ledare menas att man betjänar sitt lag, inte att gruppen eller dina anställda ska betjäna dig. Det innebär att du måste ge dessa personer rätt förutsättningar för att lyckas. Det kan vara arbetstider, miljö eller att du själv hugger i om det behövs.

Handlingsutrymme
Ge dina anställda eller grupp utrymme. Ge stöd och mikrostyr inte. Mikrostyrning är frustrerande, och inte alls motiverande, som också kan leda till misstag eftersom du utsätter ditt lag för onödig stress. Det är inte heller bra för ditt personliga varumärke. Få vill jobba för en person som detaljstyr varje sak. Du kommer få svaga relationer, vilket inte är bra då relationer är något som alla bör värna om. Kom ihåg att det såklart är helt OK att kolla med ditt team om det är något du kan göra, hur det går för dem och om målet du har satt är inom räckhåll. Helt enkelt sunt förnuft.

Beröm
Slösa med positiv feedback. Varför hålla tillbaka med något som skapar en bra företagskultur? Uppmuntra dina anställda eller din grupp att testa sig fram, att du välkomnar idéer och nya lösningar. Genom positiv feedback kommer de anställda eller ditt lag våga mer och känna sig uppbackade av dig. Att vänta på att ditt team ska lyckas innan du berömmer dem är rätt trist. Belöna ansträngningar med ord – det är faktiskt inte så svårt.

johanna.lindskog@lindell.org

Källa: Inc.com

Ben & Jerry’s tar ställning för samkönade äktenskap

Jag har tidigare skrivit att jag är svag för varumärken som står upp och sticker ut. Varumärken som skapar värde, visar personlighet och inte är rädda att säga vad de tycker, även om det kan påverka deras affär. Alla kan inte bli omtyckta av alla, det gäller även företag. Ett bolag som aktivt visar sin åsikt kring samkönade äktenskap är glassföretaget Ben & Jerry’s som i Australien sedan i onsdags vägrar servera två kulor glass av samma smak till sina kunder. Detta så länge samkönade äktenskap är förbjudet i landet.

I ett uttalande skriver glassföretaget:

This doesn’t even begin to compare to how furious you would be if you were told you were not allowed to marry the person you love. So we are banning two scoops of the same flavor and encouraging our fans to contact their MPs to tell them that the time has come – make same sex marriage legal! Love comes in all flavours!

Det är inte första gånget bolaget tar ställning i den här frågan, tidigare har glassmaker döpts om för att belysa frågan.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Förbättra ditt personliga varumärke i dina mail

I en värld som snurrar snabbt digitalt är din närvaro viktig, men ännu viktigare är hur du beter dig. Även om du har mycket att göra, bör du vara medveten om hur andra uppfattar dig via dina mail. Jag menar inte det vanliga missbruket av att använda “Svara alla”, sätta personer på onödiga kopior eller skriva extremt lååååånga mail med onödig information. Jag menar det subtila beteendet som gör att någon kanske suckar lite extra när ditt mail dyker in i inkorgen. Vi är alla upptagna, och det är orealistiskt att förvänta sig att alla ska skapa perfekta mail hela tiden. Men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att allt du skriver och agerar påverkar ditt personliga varumärke.

Om du gör något av dessa fyra saker, har dina mail utrymme för förbättringar:

1. Du adresserar inte personen du skriver till.
I en konversation som inte sker digitalt, skulle du inte gå fram till den personen som du vill prata med och börja konversera utan att säga hej först. Det är artigt att börja med ett “Hej” i mail. Jag får många mail från personer som jag aldrig har träffat förut som skriver vad de har på hjärtat utan att säga hej först. Även om du har en snabb fråga, så är det trevligt att börja säga “Hej”, då verkar du mindre trubbig och tvär.

2. Det här är vanligt! Du har “Sorry for any misspellings” i din signatur.
Jag förstår. Det är så stressigt på jobbet, att du svarar på alla mail i farten. Eller så vill du ha den imagen. Den här frasen är inte en friskrivning från ansvar för missförstånd eller dåligt stavade mail. Respektera dina kunders tid. De lägger säkert tid för att dubbelkolla sina mail några sekunder innan de skickar dem till dig. Såklart kan det bli stavfel ibland, men den där frasen i signaturen förstärker din självupptagenhet.

3. Du förmedlar fel tonalitet.
Många gånger träffar man inte personer som man mailar med då det nu går att jobba på distans. Du är säkert supertrevlig och positiv på jobbet, men dina mail är fåordiga och ganska stumma. Det är enkelt att bättra på ditt rykte. Använd positiva adjektiv och försök låta vänlig.

4. Du läser inte mailet i sin helhet.
Du får mail med ett antal frågor, men svarar exempelvis bara på en av dem. Din mottagare får då återkomma med ytterligare mail för att få svar. Det kan skapa frustration och är slöseri med den andres tid. Orimligt långa mail med galet många frågor kan dock vara undantaget.

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

Vänliga företag vinner kunder

Sprout Social Index är en rapport från Sprout Social. Datan baseras på 289 000 offentliga profiler i sociala medier mellan Q1 2016 och Q1 2017. För att förstå hur varumärkens personligheter påverkar köpbesluten tillfrågade bolaget 1000 konsumenter om vilka personlighetsdrag de vill att varumärkena ska visa digitalt.

Majoriteten visar att konsumenter väljer att handla av varumärken som är ärliga (86 %), hjälpsamma (78 %) och vänliga (83 %), samt att de använder sig av sociala plattformar för kundvård.

Även om 75 % av de tillfrågade uppskattar humor, är endast 36 % villiga att köpa från dessa varumärken. Att vara rolig kan snabbt ändras till att vara irriterande om det inte sker i rätt tid och är intressant. Hälften av de tillfrågade skulle avfölja varumärken som de finner irriterande och 23 % säger att de aldrig mer skulle köpa produkter av det företaget. Hårt betyg!

Att vara rolig digitalt kan vara svårt. Fokusera istället på vad de flesta konsumenter vill ha, oavsett bransch. Kommunikation ska vara ärlig, användbar och visa vänligt beteende.

Läs hela undersökningen här.

johanna.lindskog@lindell.org

consumerreaction