Burger Kings varumärkes-attack på Wendy´s

Sociala medier är en plats där både du och jag kan höras och har gjort företag av alla storlekar mer tillgängliga än någonsin. Ett företag som har sett möjligheten med att alla har fått en digital röst är Burger King, som till sin fördel använder konkurrenters missnöjda kunders digitala klagomål.

Tidigare i år meddelade restaurangkedjan Wendy´s att deras populära rätt Spicey Nuggets försvinner från menyn. Det upprörde många av deras kunder som vädjade och klagade i sociala medier.

Genom en varumärkes-attack marknadsför nu Burger King sina egna kryddiga nuggets genom att boosta gamla tweets från Wendy´s missnöjda kunder. Marknadsförda tweets brukar traditionellt användas till att uppmärksamma företagets egna produkter, inte att kasta skugga åt en konkurrent. Vad säger ni, smart marknadsföring eller ett fult knep?

Här nedan ser ni några av de sponsrade tweetsen:

Här är Wendy´s svar

johanna.lindskog@lindell.org

Locka anställda med morgondagens ledarskap

Vi har alla hört talas om innovativa arbetsplatser som Apple, Google och Facebook, men även utanför Silicon Valley uppkommer det nyskapande idéer. Förra månaden samlades flera nordiska bolag. Volvo, IKEA, H&M och Maersk med flera, deltog i ett event vars syfte var “Hacking Management”. Målet var att identifiera och utveckla morgondagens bolagsledning så den blir relevant för en värld som är snabb och innovativ.

Här är några exempel på deras hacks:

  1. Välj din egen ledare. Låt varje anställd bestämma vem de vill rapportera till.
  2. Använd ett internt Trip Advisor, ett betygssystem som utvärderar graden av engagemang och syfte med specifika avdelningar och kontor baserat på anställdas recensioner.
  3. Bli en ledare för en vecka på en roterande basis. De anställda byter roller med sina chefer för att på så sätt öka förståelsen för allas roller och utmaningar.
  4. Tidsinställd ledarskap. För att undvika att skapa silos, kan en bestämd tidsperiod av ledarskap leda till att fler talanger och idéer upptäcks. Ledarskapet roteras mellan olika avdelningar och grupper.

Dessa idéer är idag inte realistiska för alla företag, men kanske ser morgondagens ledarskap helt annorlunda ut än vad den gör idag? Morgondagens anställda vill jobba för snabba, innovativa och smidiga bolag som har en startup-känsla i företagsväggarna. Det som behöver förändras är oftast inte hur människor gör sitt jobb, utan hur själva organisationen leds.

Källa: Inc.com

#BoycottDonnaKaran

Ingen har väl missat Harvey Weinstein som figurerar i en undersökning gjord av New York Times? Grävet visar att Harvey under många år har utsatt kvinnor för sexuella trakasserier, avslöjanden som resulterat i att han fått sparken från sitt jobb. En som dock har försvarat filmmogulen är modeikonen Donna Karan. I en filmad intervju från söndags kväll säger hon det här:

“I also think how do we display ourselves? How do we present ourselves as women? What are we asking? Are we asking for it, you know, by presenting all the sensuality and all the sexuality? You know, and what are we throwing out to our children today, you know, about how to dance and, you know, how to perform and what to wear? How much should they show?”

Donna Karan har bett om ursäkt men försvarar sig samtidigt med att hennes kommentar är tagen ur ett sammanhang. Det låter märkligt då hon gör uttalandet om att kvinnor måste tänka på hur de representerar sig, i en video. Här kan ni se klippet

Människor har nu inlett en bojkott av Donna Karans kläder #BoycottDonnaKaran och kommentarer liknande denna figurerar just nu i den sociala sfären:
”Hey ladies, be careful if you’re wearing Donna Karan’s designs. You’re just asking for it”

Donna Karans varumärke har minst sagt hamnat i blåsväder efter uttalandet. Vart det leder återstår att se, hon är inte längre aktiv i bolaget som bär hennes namn, men har sedan dess startat livsstilsbolaget Urban Zen.

Doves senaste kampanj i blåsväder

Dove 2017

Dove tvingades under helgen be om ursäkt efter att ha publicerat en rasistiskt kampanj bestående av en serie bilder som visar en svart kvinna som blir vit efter att ha använt deras produkt.

Efter massiv kritik har Dove raderat kampanjen, men det här är inte första gången företaget blir anklagat för rasistiska kampanjer. 2011 publicerades en annons som visar en före- och efterbild, där en kvinna med mörkare hud får vara den som representerar den som ännu inte använt Doves produkt.

Är det inte tämligen förbluffande att ett stort bolag som Dove, 2017, inte tänker till innan de startar en kampanj?

Dove 2011

Vilka kunskaper kommer framtidens vd besitta?

Reid Hoffman, grundare av LinkedIn, Arianna Huffington grundare av The Huffington Post och Thrive Global, Bill George, professor på Harvard Business School, och Ryan Holmes, vd på HootSuite fick frågan om vilka egenskaper de tycker en vd ska ha. Att ligga i framkant genom att bolaget använder den senaste tekniken, hitta talanger och upprätthålla människans hållbarhet är grundstenar, men dessa fyra egenskaper toppar listan:

Att drivas att ett högre syfte.
Förmåga att stärka och stötta anställda.
Vara villig att lära sig nya saker.
Ha en aktiv närvaro på sociala medier.

De fyra egenskaperna är inte bara vad marknaden kommer att kräva mer av under de närmaste fem åren. Alla fyra säger att en företagsledare ska vara bra för sig själva, bra för sina anställda och bra för världen. Då kommer de vara det bästa för sin verksamhet de närmaste fem åren.

Läs hela intervjun här

PR-trender 2018

Det är redan oktober. Här kommer tre spaningar från mig inför nästa år.

2018 kommer fler företag inse att det är viktigt att investera i personer som inte befinner sig i toppskiktet. Ingen är oersättlig. Lämnar en nyckelperson företaget påverkas varumärket förhoppningsvis inte lika mycket som om allt vore byggt kring den personens renommé. Ju fler anställda som bygger sina personliga varumärken, desto mer kommer de automatiskt stärka bolagets. De mest framgångsrika företagen kommer vara de som består av människor som har ett eget starkt digitalt värde. Det här gäller även byråer.

Den andra spaningen är att kunder inte längre kommer vilja jobba med endast en byrå. Varför välja en byrå, när det går att skräddarsy ett team med spetskompetenser? Jag har själv suttit i projektgrupper där varje person har plockats från separata byråer. Det kommer bli vanligare.

Slutligen. Frågor som klimatförändringar och jämlikhet är bara två ämnen bland flera som påverkar våra dagliga liv och är omöjliga att ignorera, både för privatpersoner och bolag. Människor ansluter inte till företag utan till människorna bakom företagen. Allt fler veta vilka bolagets värderingar är innan de blir kunder. Du som pr-rådgivare måste kunna navigera dina kunder genom potentiella risker och möjligheter. Vi lever i en modig kommunikativ tid och platta varumärken med reaktiv kommunikationsstrategi utan åsikt kommer hamna i skymundan. En undersökning från Global Strategy Group visar att människor är mer benägna att köpa eller stödja företag som delar deras egna övertygelser.

Björn Rietz sparkar nedåt med hela skosulan

Igår skrev Björn Rietz en krönika om anställda ingen vill ha och målade ut texten om sina egna anställda/kollegor. Han har fått många hejjarop på sociala plattformar om att fler känner igen dessa typer av kollegor på sin egen arbetsplats. Men är jag den enda som reagerar på att Björn Rietz hänger ut sina anställda? Han har inte gått ut med några namn, men har man arbetat nära personen lär det inte vara svårt att lista ut vem det är. Det kan inte vara roligt att läsa om sig själv i krönikan, där chefen skriver om dåliga beteendet. Hur ska personen få möjlighet att ge sin syn på saken?

Som alltid finns det flera sanningar, kanske berodde kvinnans motvilja helt enkelt på att hon var trött på Björns okvalificerade uppgifter som störde hennes mer prioriterade jobb. Eller så fanns en annan rimlig anledning, det vet jag inte. Det jag vet är att saker sällan är helt svart-vita.

En person i ledande position ska vara en proaktiv problemlösare. Det kan vara jobbigt att behöva vara det, det lyfter Björn själv i sin tidigare krönika Chefen du inte vill ha.

“Fast det förtjänas att sägas: det är skitjobbigt att vara en bra chef – bland annat måste man vara på jobbet och jobba.” – Björn Rietz, Resumé 1 december 2016.

Arbetstid idag är mer och mer sällan dirigerat av kontorets öppettider. Förklaringen är den fantastiska tekniska utvecklingen som har gjort det möjligt för oss att välja hur vi kan jobba. Det är inte bara bekvämt, det är också inkluderande då det ger folk som inte kan spendera all sin tid vid arbetsplatsens skrivbord möjlighet att prestera lika bra som sina kollegor. Som småbarnsförälder känner jag igen mig – uppfattningen om att man presterar sämre om man jobbar hemifrån. Jag är själv välsignad med en ledare som förstår detta, men det är tydligt att inte alla gör det. Björn Rietz visar tydligt en brist på progressivt tänk när han definierar arbetstid som något konkret och orubbligt (8.30-17.00).

Björn sätt dig ner med dina kollegor, se hur du kan använda deras förutsättningar på bästa sätt. Istället för att som första tanke be din medarbetare att gå ner i arbetstid, fråga istället vad du kan göra för att personen ska kunna prestera på ett optimalt sätt. Jag lovar, får människor rätt verktyg och förtroende, kommer de leverera bra mycket mer än det som står i arbetsbeskrivningen.

Björn bör också passa på att tänka på sitt eget rykte, genom att hänga ut anställda i den största publikationen för kommunikationsbranschen skapar han troligen en del oro. Det kan bli svårt att rekrytera bra medarbetare framöver. Förbi är den tiden då en anställning var en tjänst som arbetsgivaren gjorde för den anställde. Idag är det ett bilateralt utbyte av kunskap och pengar där också den anställde väljer sin chef.

 

Vad kostar Ubers PR-kriser?

Ni som följt bloggen vet att jag tidigare skrivit en del om transportföretaget Uber och deras förehavanden. Senaste handlade det om att den dåvarande vd:n och grundaren Travis Kalanick lämnat bolaget efter mängder med moraliskt tveksamma incidenter. Sexuella trakasserier, strejkbrytning och systematiskt undvikande av myndigheter i projektet Greyball tvingade företaget att agera. Förutom att Kalanicks beteende var helt oacceptabelt, satte han också investerarnas pengar i riskzonen.

Förra veckan meddelande staden London att Uber inte får sin taxilicens förnyad. Motivering är att Uber inte är ”fit and proper to hold a private hire operator license”. London är, med 40 000 förare och 3,5 miljoner kunder, en extremt viktig stad för Uber, förare och kunder som nu kan stå utan bilar när licensen upphör att gälla nästa vecka. Uber har överklagat beslutet, och den nya vd:n, Dara Khosrowshahi, har i ett öppet brev till alla Londonbor bett om ursäkt för företagets tidigare agerande.

Oavsett hur det kommer gå, har Ubers aktie det senaste året tappat 15 %, cirka 10 miljarder dollar, enligt CNBC, Det är ett högt pris att betala för ett dåligt beteende, men som med så mycket annat är det marknaden som styr. Om Uber får tillbaka förtroende återstår att se.

johanna.lindskog@lindell.org

Equifax – en PR-katastrof

Det var inte bara Nikon som hade en del pr-kriser förra veckan. Nu har det framkommit flera katastrofer runt det amerikanska kreditbolaget Equifax. Den 7 september uppgav bolaget att ett cyberbrott har inträffat mellan mitten av maj till juli, vilket resulterat i att 143 miljoner amerikanska konsumenters personuppgifter har blivit stulna. Det är inte bara det väldigt stora antalet drabbade, och de potentiella skador som kan uppstå som är det anmärkningsvärda. De har också skött sin krishantering utomordentligt dåligt.

  • Equifax väntade sex veckor innan de tillkännagav att de 143 miljonerna kunderna har drabbats.
  • Tre befattningshavare i bolaget passade på att sälja sina aktier några dagar efter att företaget upptäckte intrånge, och innan bolaget gick ut publikt med information.
  • Equifax valde att inte kontakta de drabbade personerna. istället lanserade de en webbplats där folk kunde kontrollera om de blivit drabbade. Dock var webbplatsen inte klar när människor skulle besöka den, utan de mötes av uppmaningen om att återkomma senare.
  • Equifax erbjöd gratis kreditövervakning, men det krävde att kunden avstod rätten att stämma bolaget.
  • En kundservicerepresentant twittrade ”Happy Friday!” från @AskEquifax kontot på Twitter dagen efter företaget hade gått ut med informationen om den stora dataläckan.

Som om det här inte skulle vara nog får bolaget ännu en pr-smäll. Någon person skapade en falsk version av den webbplats Equifax satt upp för sina kunder i samband med intrånget. Equifax själva förväxlade de två webbplatserna, och under flera veckors tid hänvisade de sina kunder till den falska webbplatsen istället för den riktigt – vilket ytterligare exponerat kundernas personuppgifter.

Det lär minst sagt vara jobbigt att driva pr-arbetet på Equifax för stunden…

 

johanna.lindskog@lindell.org

Usel PR-kampanj av Nikon

Det japanska kamerabolaget valde att låta 32 professionella fotografer testa deras nya kamera. Av de 32 fotograferna som valts ut lyckades Nikon att välja noll kvinnor.

Hur kan ett företag som Nikon glömma bort sina kvinnliga kunder? Kanske är det helt enkelt en kamera som bara passar mäns händer, likt Pepsodents tandkräm som lanserades 2014 för män.

I företaget Nikon jobbar endast 11 procent kvinnor, och en gissning är att 0 procent av dessa jobbar på deras pr-avdelning.

Källa: theguardian