Statistiken som optimerar dina sociala plattformar

Nu när är vi halvvägs genom 2015. Det är galet att det redan är midsommar om några dagar och inte en alltför lång tid efter högtiden är det dags för Almedalsveckan att rivstarta. Ok, det är dags att vi kollar in färsk statistik som Inbound Marketing Partners har sammanfattat. För dig som vill optimera ditt företags sociala plattformar kommer det här fascinerande statistik att tänka på det kommande året:

  • Forrester släppte nyligen en studie av mer än tre miljoner sociala medier användarinteraktioner. Det visade sig att Instagram har 58 gånger mer engagemang per följare jämfört med Facebook, och 120 gånger mer engagemang per anhängare på Twitter. Instagram är med andra ord ett riktigt bra verktyg för dig som vill bygga varumärkesambassadörer. Kom igen nu, kör i vind!
  • En av tre yrkesutövare i världen finns på LinkedIn. Det är en galen siffra! Det här innebär en guldgruva för nätverkande och rekrytering. Se till att skapa en profil redan idag, man vet aldrig vem som kollar in dig under midsommarledigheten!
  • Visuella inlägg får betydligt mer retweets och engagemang än vad skriftliga tweets får. Värt att tänka på när du arbetar med ditt företags närvaro på plattformen.
  • 37 % av alla som har ett konto på Twitter är yngre än 30 år.
  • Tweets med cirka 110 tecken får 17 % mer engagemang
    Det finns ett viktigt skäl till denna siffra. Dina followers behöver inte ändra din tweet för att retweeta och lägga till en kommentar.
  • Google+ har över 300 miljoner aktiva användare per månad
    Google+ blir ofta förbisett av marknadsförare och företag som vill bygga sina varumärken på sociala medier.
  • 87 % av det totala engagemanget på en Facebook-sida generas av inlägg med bilder.
  • En färsk men förvånade studie från SocialBakers visar att varumärken som twittrar mer än tre gånger på en dag sänker engagemanget. Övervaka och analysera ditt varumärket, det kommer hjälpa dig att maximera din närvaro och du kommer kanske samtidigt låta dina followers få utrymme att andas.

Kommentera