Fråga nummer 6: Har framtidens byrå någon projektledare?

Hej. Jag heter Gunilla och ska börja blogga här på Kommunikationsklubben.

Temat är ju framtidens byrå, och jag hoppas kunna bidra till debatten med mina funderingar och erfarenheter och från mitt jobb som byråvalskonsult. Kommunikationsbranschen är ju ofta anklagad för att vara konservativ, vilket naturligtvis blir en extra pikant krydda till denna bloggs tema.

Idag tänkte jag börja med att fundera kring alla dessa titlar på byråer. Behövs de egentligen?
Vad är skillnaden mellan dessa personer: Projektledare, Strateg, Planner, Operativ Projektledare, Client service director, Chief Growth Officer, Produktionsledare, Producer?

Det är många titlar som har väldigt näraliggande funktioner och leveranser. Producer är produktionsledare som är mer tekniskt kunniga. Seniora produktionsledare heter Operativa projektledare och tar ett större projekt än tidigare. Produktionsledare ansvarar för processer, tid, pengar och inköp. Planner och strateger kan vara två olika personer och har allt oftare en central funktion. En Client service director ska säkerställa kundnöjdhet och avtalsfrågor. En CGO ska sälja och utveckla affären – men det skulle väl Projektledaren också? Så vad blir det då kvar för en Projektledare att leverera och ansvara för?

Detta är alldeles för virrigt. Jag tror att tre saker kommer att hända:

1. Projektledaren som funktion och titel kommer att försvinna. Själva projektledningen kommer produktionsledaren att göra och strategin tillfaller strategen. Kunden vill i en säljsituation möta de som ska göra jobbet. Så inte heller det blir kvar för en projektledare.

2. Köparna vill ha mindre kärnteam som kan förstå hela deras affär och varumärke. De vill inte att projekten ska överbemannas. Därför behövs fler generalister på byrån. Specialisterna kopplas in när det behövs. Och de kanske till och med jobbar hos konkurrenten.

3. Generalist kan du bli först när du har en bred och rejäl erfarenhet. Därför kommer framtidens byrå att behöva ha fler seniora personer i projektteamen. Den erfarenheten blir kanske djupare om den också kommer från andra branscher än reklambyråbranschen.

Fler generalister och multitalanger alltså. Men troligen också fler sylvassa spetsspecialister. Tänk en igelkott med en stabil och trygg kropp som kan bära många spetsar.

Idag möter jag allt oftare beställare som börjar tröttna på överbemannade projektgrupper vars debiteringsmodell bygger på timarvode. Omotiverade kostnader, överlappande kompetenser och otydliga mandat är ju knappast något som ökar NKI-talen. Kanske kan den fina gamla titeln Konsulent återigen komma i ropet. Det vore pikant om något!

4 Replies to “Fråga nummer 6: Har framtidens byrå någon projektledare?”

  1. Bakom alla missvisande rollbeskrivningar och etiketter finns också personer med rätt (eller fel) egenskaper. Det är troligen en viktig uppgift för er byråvalskonsulter. Att känna personer och vad de går för. Inte bara byråer.

    1. Klokt tänkt Eric. Kommunikation skapas av människor, inte av organisationsnummer.

  2. Pingback: Blue Coaster33

Kommentera