Content is King, but not cash

Antalet kanaler och kommunikationsytor ökar explosionsartat och de ska dessutom uppdateras ständigt. Sällan väljs kanaler bort utan man bara lägger till. Det skapar ett närmast omättligt behov av kvalitativt innehåll.

Förr var det inga problem att ta betalt för content. Kanalerna var så dyra så den förhållandevis låga kostnaden för content var ett sätt att kvalitetssäkra sin investering – ju dyrare desto säkrare.

Men vad händer när kanalerna blir gratis? Hela logiken är helt vänd upp och ner när plötsligt innehållet kostar mer än att komma ut i kanalen och det inte längre handlar om att ”kvalitetssäkra” investeringen. De nya kanalerna hamnar dessutom i händerna på köparna (marknads/kommunikationsavdelningar) och de stora företagen blir plötsligt ”mediahus” utan vare sig erfarenhet av content, processer eller kompetens inom området.

I och med att man inte är beredd att betala för innehållet till sina ”gratis” kanaler behöver man skapa allt innehåll själv och underskattar fullständigt de olika kompetenser som krävs och den tid det tar att skapa kvalitativt innehåll.

Och läser man platsannonser för ”sociala media-specialister” och liknande roller eftersöks någon sorts schweizerkniv som både är AD, strateg, skribent, PR, kodare och grafiker i ett. Någon budget får man inte utan förväntas skapa all denna content själv.

Det ökade behovet av innehåll parat med kravet på snabb kommunikation gör att många marknads/kommunikationsavdelningar idag vill jobba ”editoriellt”, utan att veta vad detta innebär i praktiken.

Vi arbetade nyligen med en kund som bad oss ta fram en process för det editoriella arbetet. Men när vi frågade vilka projekt som skulle utföras i processen, visade sig inget av exemplen vara av editoriell natur.

Och då börjar man ju undra hur det egentligen ser ut med behovet. Är det verkligen ett behov eller är det möjlighetsdrivet? Och var kommer resultatet in i bilden?

Egentligen borde det hela inte vara så svårt. Högkvalitativt innehåll är förutsättningen för väl fungerande kommunikation – oavsett om den är digital eller analog. Och om vi inte är beredda att betala kanske vi ska låta bli att kommunicera.

9 Replies to “Content is King, but not cash”

  1. Pingback: water ionizers
  2. Pingback: alkaline

Kommentera