Jag kommunicerar – alltså är jag

På Konferensen Imark i Reykjavik träffar vi socialmediaexperten som precis har fått ett nytt jobb på en marknadsavdelning – ”Mitt jobb går just nu ut på att få folk att sluta att kommunicera. I och med alla våra egna sociala kanaler tror medarbetarna att vi konstant måste säga något oavsett om vi har något att säga eller inte”.

Det är intressant med Kommunikationsavdelningar där PR och marknadsföring möts. Man ser tydligt hur arbetet skiljer sig. Där PR-delen alltid ifrågasätter vad som är relevant att kommunicera och förtjänar utrymme – för att inte förstöra ”sina” kanaler, trummar marknadsförarna på oavsett relevans eller inte, med hjälp av en marknadsbudget (som måste ta slut) eller i de egna kanalerna som ”inte kostar något”. Tanken på att man eventuellt ”förstör” de egna kanalerna finns aldrig ens på agendan. Problemet är också att när man inte har ifrågasatt relevansen så finns det ingen budget i världen som kan skapa genomslag. Startpunkten blir ofta fel: Vi har en budget – vi måste kommunicera, istället för vi har något att säga som är relevant och hur får vi då ut det på effektivast sätt.

Även Martin Ringqvist från Forsman & Bodenfors pratade på Imark i Reykjavik och beskrev arbetet med ”The Epic Split”. Han talade bland annat om hur de hade arbetat med att hitta relevansen i kommunikation. En av de intressanta slutsatserna var att även fast de hade något relevant att säga behövdes det ganska mycket budget för att få det att flyga. Men det var i formen av PR-arbete istället för mediabudget.

Så har du inget relevant att säga är inte lösningen mer budget, men å andra sidan även om du har något relevant att säga så krävs det en budget för att komma igenom bruset – den virala succén visar sig inte bara vara viral av sig själv.

3 Replies to “Jag kommunicerar – alltså är jag”

  1. Pingback: Blue Coaster33

Kommentera