Marknadsavdelningens Moment 22

”Det är som om vi har en stor V8 som står och varvar och varvar…motorn ryster, hela bilen skälver, och varvtalsnålen står på rött men ingenting händer” – sa en VD som vi jobbade med för ett par år sedan. Det han beskrev var inte den nya produktionsanläggningen eller sin nya leasingbil, utan han pratade om sin Marknadsavdelning.

Han är inte ensam. Faktum är att närmare hälften av alla VDar och Affärsområdesdirektörer anser att man inte får ut tillräckligt av sin marknadsinvestering, och det värsta av allt är att marknadsdirektörerna håller med. Allt enligt vår undersökning ”Marknadsavdelningen 2014” som vi gjort tillsammans med Sveriges Annonsörer.

Varför är det så? Efter att ha arbetat med ett 30-tal av Sveriges största marknadsavdelningar är vår erfarenhet att man jobbar oerhört mycket och lägger massor med energi, men får ut förhållandevis lite – man får inget flyt, allt måste hela tiden slitas fram med näsan knappt ovanför vattenytan. En modern marknadsavdelning har upp till 200-300 projekt per år – ingenting väljs bort – det läggs bara till. Samtidigt vill alla vara med i de roliga projekten och det blir mycket knattefotboll. Många marknadsavdelningar är dessutom svaga köpare och är inte tillräckligt vassa i sin kravställning på sina leverantörer. Vilket också bidrar till att man känner att man inte får ut tillräckligt.

Ett grundläggande problem är att det är ingen, ända ner på individnivå, som har incitamentet att bli effektivare. Det beror dels på att det inte finns några övergripande mål eller krav på effektivisering men även på det faktum att alla pengarna måste ta slut – vilken marknadschef vill ha en lägre budget? Men om man istället skulle sätta upp mål som handlar om att få ut mer för samma peng så skapar man ett positivt incitament. Lösningen kan tyckas enkel, men är svårare än man tror. Det handlar inte bara om att sätta upp mål för effektivisering utan också att ha en tydlig idé om hur man ska uppnå den. Och dessutom behövs det resurser att genomföra effektiviseringen, men det var ju det som var hela problemet – marknadsavdelningens Moment 22.

6 Replies to “Marknadsavdelningens Moment 22”

Kommentera