Framtiden, dåtiden eller nuet?

-It says here; internet is the future of business…we have to be on the internet
– Why?
– It doesn’t say

Det finns en inbyggd oro på marknadsavdelningen att man inte hänger med. Det är där man ska känna av det nya. Och att inte hänga på och utnyttja det nya coola är näst intill tjänstefel. Det är väl därför Webb & Sociala medier är det tredje viktigaste området som Marknadscheferna tycker att marknadsavdelningen måste utveckla framåt (enligt vår undersökning Marknadsavdelningen 2014).

Problemet när man hoppar på något för tidigt är att det ofta kostar mer än det smakar. Tekniken är fortfarande inte ordentligt utvecklad och brukar därför både var dyr och inte tillräckligt bra i en ohelig allians. Och effekten som ska levereras är ofta inte heller på plats.

De nya teknikerna tenderar också till att hamna utanför de vanliga flödena och processerna, vilket gör att många bygger en egen organisation med ”specialister” både på in- och utsidan. Problemet är bara att det drar mycket resurser och det är svårt att få ut synergierna på tvären.

Ett annat perspektiv på det här problemet är att vi inte stänger ner gamla och uttjänta kanaler där effekten sedan länge är tveksam. Det beror dels på en okunskap kring vad som gör vilket jobb, dels på att vi har organiserat och strukturerat oss kring de gamla kanalerna. Det är ofta på dessa processer som hela marknadsavdelningen vilar och att lyfta bort delar av det arbetet skulle innebära att man måste ta tag i hela organisationen.

Samtidigt som marknadscheferna vill utveckla nya kanaler visar vår undersökning att byråerna snarare tycker att man bör utveckla sådana basala saker som målsättning, brief, målgrupp, etc. Och i en diskussion vi hade med Erik Modig på Handelshögskolan sa han att det som definierar bra kommunikation i de nya kanalerna är precis samma saker som definierar god kommunikation i de ”gamla” kanalerna. Så fokus kanske inte ska ligga för mycket i framtiden utan snarare i nuet och det som ger verkliga resultat idag.

Allt enligt en gammal devis – The second mouse gets the biggest cheese.

7 Replies to “Framtiden, dåtiden eller nuet?”

  1. Pingback: water ionizers
  2. Pingback: alkaline

Kommentera