Om byrån ska ha större mandat har vi ett problem

Det är för många inblandade, det tar för lång tid, det är för mycket åsikter, allt justeras och görs om hela tiden. Nu får det vara slut på det här. Någon måste bestämma vad som är rätt och fel. Byrån måste ha större mandat!?

Men byrån behöver inte större mandat – de behöver bättre underlag från marknadsavdelningen; med målbeskrivningar, konsumentinsikter, omvärldsbevakning, målgrupp, tidigare resultat, etcetera.

Det handlar inte om att ta fram ny information – allt finns redan hos affärsområdena i bolagen. Annars skulle tjänsterna eller produkterna inte kunna utvecklas. Det handlar snarare om att använda befintlig information på ett relevant och intresseväckande sätt till rätt målgrupp. Lyckas man med det så kommer kommunikationen springa ur samma bas som produkter/tjänster istället för att uppfinna en ny grund som kommunikationen ska baseras på.

För Byrån behöver en marknadsavdelning med mandat. Och bästa sättet för marknadsavdelningen att skaffa sig det är genom en tydlig roll och ett nära samspel med affärsområdena. Då faller mandaten på plats av sig själva. Vi behöver ett tydligt beroende mellan varandra, inte ett oberoende.

Byrån kan bara få mer makt/ansvar/mandat av marknadsavdelningen, som i sin tur bara kan få mer makt/ansvar/mandat från affären. Men i det här sammanhanget ska man komma ihåg att det är svårt att reglera mandat – i praktiken måste det förtjänas; om och om igen.

7 Replies to “Om byrån ska ha större mandat har vi ett problem”

  1. Pingback: water ionizer
  2. Pingback: alkaline water

Kommentera