Framtidens byrå fråga nr 11 – ”Are You Handling the multi-billion dollar suicide pact between clients and television?”

Jag läser morgonens nyheter och förfäras av att kalla kriget är tillbaka. Hur kunde vi vara så naiva? Förundras av att ett helt flygplan kan försvinna i en era av Internet of Things. Över till Mashable: Den första robotbrandmannen testas av US Navy. Häftigt! Turkiets Premiärminister stänger Twitter och YouTube i samband med valet och får hashtagen #DictatorErdoğan. Funderar på vad som händer om Aereo vinner mot TV-bolagen i högsta domstolen? Läser om världens mest uppkopplade man, Chris Dancy. Över till nyheter från reklambranschen: Några nya vinnare i Guldnyckeln – Låssmedernas egen tävling? Farmenvinnaren är avslöjad . – Aj då. När man läser våra branschnyheter känns det som om vi försöker hålla liv i världens bästa elektromekaniska räknare* dvs reklambranschen om ni förstår den väldigt ålderdomliga liknelsen.

Vi står mitt i en digital transformering som i grunden förändrar hur vi lever och arbetar och gör reklam. Den digitala transformeringen av reklambranschen kräver ett innovativt och starkt ledarskap.  Men det  handlar inte om att försöka bli bättre på webb eller i mobilt. Det handlar om att förändra vår affär, i grunden. Reklambyråer kommer de närmaste åren att möta många strategiska vägval. Vilken väg väljer du?

  1. ”Handling the multi-billion dollar suicide pact between clients and television”, som Seth Godin så elegant formulerat det. Det kan vara en lönsam strategi i många år, men det är att låta kunderna betala i form av allt lägre effektivitet. Det är självklart enorma krafter som vill försinka förändringen. Därför kommer det att gå att leva på traditionell reklam i många år framöver.
  2. Anpassa kommunikationen och byrån till den digitala transformeringen av marknadsföringen. Det är med stor sannolikhet den enda vägen. Men det är ingen enkel väg. Timingen när en teknologi är mogen är svår att avgöra (få utom teknikföretagen hade förlorat på att INTE satsa på CRM). Ny teknik kräver helt nya kompetenser och utbildningar. Många av de nya teknologier som presenteras kommer att misslyckas. Många uppdragsgivare sitter fast i gamla strukturer.

Den digitala transformeringen handlar huvudsakligen om hur man kan digitalisera och skapa:

Nya KundupplevelserNya ProcesserNya Affärsmodeller

Nya kundupplevelser: Här har vi i reklambranschen enorma möjligheter att skapa nya digitaliserade kundupplevelser.

  • Använda data för att förenkla kundens vardag genom nya informationsbaserade tjänster.
  • Gifta ihop e-handel och det fysiska mötet med kunden.
  • Re-design av företagets tjänster till en upplevelsebaserad kundresa.
  • Skapa nya digitala butiksupplevelser.
  • Låta kunder vara medskapare av värde.
  • Anta utmaningarna för den mobila konsumenten.
  • Skapa och prata om nya imagebyggande touch-points.

Nya processer:Vi går emot en framtid där den nya byrån jobbar på ett nytt sätt.  Att i realtid föra en dialog och mäta effekten av vår kommunikation kan skapa en ny guldålder för reklambranschen.

  • Den kreativa processen blir sig aldrig lik. Processer som co-creation medför att kreativitetsprocessen söker sig utanför byrån.
  • Vi kommer att se en iterativ och faktabaserad arbetsprocess där konsumenten är medaktör.
  • Varumärken byggs inte längre genom reklam utan genom kundupplevelser som talas om.
  • Att kommunicera i realtid blir avgörande.
  • En fullständig digitalisering av interaktionen mellan byrå och uppdragsgivaren.
  • Roller förändras och alla mellanhänder sitter löst till.
  • Tjänsteutveckling blir en naturlig del av byrån.
  • Genom digitala verktyg får vi möjligheten att optimera kommunikationen istället för att gissa och tycka. Ständigt testande kommer att vara en av våra viktigaste processer.

Nya affärsmodeller: Att tala om nya affärsmodeller med mediehus är naturligtvis att slå in öppna dörrar. Men reklambyråer och marknadsavdelningar kommer att bli minst lika utsatta.

  • Nya smarta molnbaserade tjänster kommer att regna över vår bransch. (Shutterstock omsätter 1,5 miljarder SEK)
  • Kommunikationen integreras i produkter och tjänster.
  • Vi kommer att köpa allt mer ”halvfabrikat” när vi skapar kommunikativa lösningar.
  • Syndikering av ”content” skapar nya affärsmöjligheter tillsammans med mediebolagen.
  • Allt eftersom effektmätningen blir allt mer exakt kommer nya sätt att ta betalt bli en realitet.
  • Lean Agencies som saknar personal och använder crowdsourcing typ Genius Rocket
  • Kundkanalen dvs kunderna själva blir den viktigaste kanalen och vill ha betalt.
  • Tekniklösningar som styr och effektiviserar personifierade budskap varumärkets alla egna kanaler.
  • Produktion köps där det är mest effektivt. Vi möter redan en allt tuffare konkurrens från off-shore företag.
  • ”Do it yourself” tjänster kommer att flytta produktion till uppdragsgivaren.
  • Informationen från ”Internet of things” skapar nya tjänster.
  • Möjligheten att sätta samma virtuella och skräddarsydda team för uppdragsgivaren sätter byråkonceptet på sin spets.

I vår undersökning Framtidens byrå instämmer hela 75% av marknadscheferna att:  Framtidens byrå är extremt förändringsvillig.  Det är #1 för marknadschefer.

Inte konstigt.

En sak är klar, det har aldrig varit roligare att arbeta i reklambranschen.

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Facit_AB

7 Replies to “Framtidens byrå fråga nr 11 – ”Are You Handling the multi-billion dollar suicide pact between clients and television?””

  1. Pingback: alkaline water

Kommentera