100 frågor om framtidens byrå

I en tid när vi kunde förändra precis allt inom marknadsföring är avsaknaden av vision och riktning påtaglig. Nu är det dags att sätta en man på månen… 

Jag heter Christer Soelberg och har fått den enormt spännande uppgiften att blogga om framtidens byrå i Resumé.  Låt mig redan nu slå fast att jag INTE tänker försöka framstå som ett framtidsorakel och i denna blogg föra fram just min åsikt. Vad jag istället ska försöka göra är att kanalisera den gemensamma kraften/kunskapen som finns i reklamsverige.
Därför kommer den här bloggen handla om de 100 frågor som vi behöver ställa för att skapa framtidens byrå, eller rättare sagt… Vi har redan börjat*.

Under hösten har vi ställt en mängd frågor till Sveriges ledande marknadschefer om hur de ser på framtiden. Undersökningen är bara startskottet på detta Co-Creation projekt där vi under 2014 ska samverka med Sveriges marknadschefer och byråer för att diskutera och skapa idéer för framtidens byrå. Vi kommer att genomföra undersökningar, workshops och skapa idé-communities.  Jag kommer i den här bloggen att öppet och ärligt dela med mig av alla resultat och blogga om projektet.  Redaktionen kommer under året belysa och fördjupa många av frågeställningarna.

Med anledning av detta så tänker jag fortsätta att ställa frågor. Lyssna noga till kunskapen och använda idérikedomen hos marknadschefer, kreatörer, forskare och framförallt Sveriges konsumenter.  Vilka frågor måste vi ställa oss? Tja, här är några självklara frågeområden,
– Hur ska byrån förstå/hantera ny teknik för att skapa affärsresultat?
– Hur byggs morgondagens varumärken när konsumenten flyr reklamen?
– Hur anpassar vi oss till konsumentens nya beslutsresa?
– Hur skapar vi insikter i ett hav av data och avancerade analysverktyg?
– Hur får vi konsumenterna att prata om produkter och tjänster?
– Hur ser framtidens byråorganisation ut?
– Hur mäter vi objektivt affärsnyttan av den nya marknadsföringen?
– Vilken typ av kreativitet behöver morgondagens marknadsavdelning?
– Är sociala medier och mobilen de primära kommunikationskanalerna?
– Hur måste vi förändra utbildningen av morgondagens byråmedarbetare?

Jag tycker att reklam är viktigt.  I sin bästa form är den ett kraftfullt, intelligent och engagerande konkurrensmedel och i sin värsta form är den fördummande, tråkig, olönsam företeelse och en miljöförstöring av människors lediga tid. Julledighetens överkonsumtion av gamla och nya medier har tyvärr gett mig en överdos av det sistnämnda. Det går att förändra. Bill Gates lär ha sagt att vi övervärderar teknikförändringen på två års sikt och undervärderar den på tio års sikt. En sak är helt säker. Framtidens byrå är extremt förändringsvillig. Nu kör vi igång.

Fråga nr 1 av 100. Gör dagens reklambyråer gör ett bra jobb för att anpassa sina erbjudanden till den digitala tidsåldern?

Det pratar vi om nästa gång.

*) Undersökningen Framtidens byrå  genomförd nov-2013. Skickad till ca 2000 marknadschefer och byråer, 284 svar.