”Fokusera på kundens behov och mål – och överträffa dem!”

Grattis Carola Ristoff, vd för Ellermore, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Reklambyrå –med byråintäkt över 25 Mkr”, vid galan tidigare i år. Hur känns det?
– Det är så klart oerhört roligt och hedrande att stå som vinnare. Och det är våra kunder som har sett till att det blir så, så dem är vi förstås oerhört glada att få arbeta med. Vi vann även i förrfjol, och året däremellan kom vi trea, så nu har vi haft pallplats tre år i rad. Det ser jag nästan som en ännu större vinst än att vi vann just i år, eftersom kundnöjdhet är ett långsiktigt arbete.
 
Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Att vi vinner, uppmärksammas nog av både potentiella kunder och medarbetare. Men i vardagen betyder det faktiskt inte så mycket. I alla fall tror jag det är bra att vi inte tänker för mycket på det. Vi firade och var både otroligt stolta och glada när vi fick utmärkelsen så klart, men sedan är vardag och verklighet det viktigaste. Vi arbetar stenhårt på ”ständig förbättring”, en del av våra grundläggande värderingar. Det är en livsnödvändig insikt att vi vet att vi måste bli bättre varje dag – på individnivå och på bolagsnivå. 
 
Ni har bevisligen väldigt nöjda kunder. Vilket är ert hemliga recept?
– Tja, definitionen på ett hemligt recept är väl just att det är hemligt? Ett ohemligt recept är att sätta höga ambitiösa mål och vara tålmodig och långsiktig i allt man tar sig för. Och involvera våra kunder i den tanken.

– Vi försöker också vara mycket noga i varje rekrytering av nya medarbetare, och lika ambitiösa i att försöka hitta rätt kunder som matchar våra ambitioner. Kan man få ihop det pusslet – ja, då får man ett bra team som tillsammans vill bli bättre och som förenas i målen för rätt strategiska och kreativa nivå i uppdragen.
 
Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år. Varför då? Och hur involverad är resten av byrån i detta arbete?
– Det är ett roligt sätt att mäta våra framsteg, en bra temperaturmätare. Vi tävlar främst mot oss själva. Vi har varit med i över 10 år, och alla på byrån vet så klart om att vi är med. Det är ett lagarbete och vi är inte starkare än den svagaste länken för att använda ett slitet uttryck. Alla är mao superviktiga, och det avgörande händer varje dag – i det dagliga arbetet och inställningen till det.
 
Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Fokusera på kundens behov och mål, och överträffa dem! Det är vår definition på kvalitet. Och gör det i lag – laget på byrån och laget med både leverantörer och kunden. Sträva efter en öppen dialog – var rak, lyhörd, och prestigelös i diskussionerna.

Tack Carola!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *