Träna med mig!

De flesta som känner mig vet vilken absurd rubrik det där är. Jag är lätt umgängeskretsens mest träningsmotvilliga och minst uttröttningsbenägna person. Den enda rubrik som skulle kunna vara mer bisarr är ”Åk extremskidåkning med mig!” eller något annat som handlar om något jättefarligt och superansträngande.

Men det finns en grej jag verkligen älskar med träning och det är när den är över. Min träningspepp har alltid bestått i att säga ”Om X minuter är det över” och tänka på hur bra det kommer kännas då.

Som du kanske anar syftar mig i rubriken inte på mig, utan på någon annan som är bättre skickad att vara träningscoach. Nämligen Jonas Larsson som har en träningsblogg och en Facebooksida med detta namn. Där har han nyss dragit igång #enfemma, ett träningsprogram som passar mig perfekt. Varje vardagskväll lägger han upp ett YouTube-klipp där han går igenom morgondagens övning, hur många repetitioner du ska göra och vad du ska tänka på när du utför den. Övningen varar i fem minuter, du gör den enkelt hemma och tanken är att man ska hålla på varje dag i fem veckor. Jag använder mig av en app som heter Seconds för att hålla reda på när det är dags att vila.
Här kan du läsa mer om #enfemma.

För dig som är hadcoreträningsmänniska låter det förstås mesigt med fem futtiga minuter, men om du liksom jag, vill ha det där med träning snabbt överstökat för att det ska bli av, är det en strålande idé att hänga på.

Efter första dagens femminuters-airsquatövning hade jag sådan träningsvärk att jag stönande tog mig upp och ned för alla trappor. Det kanske säger mer om mig än om övningen, men ändå.

Om fem minuter är det över! 

3 Replies to “Träna med mig!”

  1. En annan tidseffektiv träning jag sett är ”20 second fitness”, du kör en övning intensivt i tjugo sekunder, vilar tio sekunder, och kör sen en ny övning i tjugo sekunder, vilar och så vidare tills du tränat i fyra minuter.

    1. Just det! Tabata-intervaller tror jag det också kallas. Låter också som något för mig. :)

Comments are closed.