Reklam? Jajamen, bring it on!

Samtidigt som nästan varenda brevlåda är föresedd med en dekal som säger ”Reklam, nej tack” så svämmar Facebook över av exempel på hur tusentals människor omedelbart kastar sig över möjligheten att tacka ja till orimliga mängder närkontakt med telefonförsäljare, mess och mailutskick.

Här exempelvis:

Vinna en resa till Maldiverna i 14 dagar för fem personer? På femstjärnigt hotell?! Inget snack om saken, så klart man hänger på, precis som dryga fyra tusen andra andra redan gjort! Här ska gillas och delas. Eller?

Om vi för en stund bortser från att ”Gilla och dela”-tävlingar bryter mot både Lotteriinspektionens och Facebooks regler, så finns det all anledning att hålla sig borta från gilla-knappen om du inte har en abnorm längtan efter att prata med telefonförsäljare 24/7 och få din mailbox sprängd av reklamutskick. Det du godkänner genom att delta i en sådan här tävling är nämligen följande:



Min datorskärm är inte så stor att jag kunde ta en skärmdump på samtliga företag alla som ”gillar och delar” samtycker till att bli uppringda, mailade och messade av, men det är ett femtiotal och det är en snårskog av all marknadsföring man godkänner att bli översköljd av.

”Svepet kom tillbaka! Allt är förlåtet”, misstänker jag att man kommer tänka efter bara några dagar.

Men den där resan till Maldiverna då? Det kanske är värt det, trots allt. Hela fem personer i fjorton dagar på femstjärnigt hotell, för det kan man väl stå ut med lite spammande. Nej inte ens den är vad den utger sig för att vara. I det finstilta står att läsa följande: När du deltar i tävlingen är du med i EuroAds nordiska tävling där en person vinner ett kontantpris på 50.000 kr – du bestämmer själv vad du använder pengarna till. Vinsten som visas i kampanjen är endast ett exempel på möjlig användning av vinstpengarna.

Försök hitta en resa för fem personer till Maldiverna i fjorton dagar för 50 000:- som prissumman utgör. Om du hittar någon innebär den förmodligen lika mycket bluff och båg som EuroAds Sveriges tävlingsupplägg.

Och en annan sak. Alla ni företag som deltar i den här Facebook-kampanjen, Göteborgs Posten, Dagens Nyheter, Bonniers, Boxer, Vattenfall, Canal Digital och Telenor, för att ta några exempel, tycker ni att det känns ok?

5 Replies to “Reklam? Jajamen, bring it on!”

  1. Gillar inte Gilla. Dessutom får man en massa rekommendationer om att NN gillar snart sagt allt. Tycker Spam är ett bra ord .

  2. Lösningen är enkel: 1. Använd inte Facebook 2. Om du endå måste…ge fan i gilla-knappen

  3. En vän till mig deltog uppenbarligen i denna ”tävling” och blev uppringd av säljare som representerade Canal Digital. Säljaren beklagade givetvis att han inte hade vunnit resan men att han ändå ”vunnit” en bra deal från CD. Han skulle få bla bla bla bla (vilket i stort sett motsvarade den kampanj som CD kallar Super Dealen) för si och så mycket i månaden. Min vän som precis tecknat avtal med annan TV-leverantör sa att han gärna inte kunde ”ta emot” detta. Säljaren tycker då att det är synd att han inte får ”ge” bort detta till honom och undrar om han känner någon annan som kan tänkas vara intresserad och han får mitt namn.

    Efter någon vecka ringer han upp mig och drar samma vals, men när jag började fråga om skillnaden mellan det han ville ge mig och den kampanj som fanns på webben blev det uppenbart att debara var skitsnack.

    Tillägas kan ju att det ”super deal” som CD erbjuder och som säljaren försökte pracka på mig innebär en minsta total kostnad på nätta 14 087 kr.

    Rutten branch, men det är ju ingen nyhet!

Comments are closed.