Vem vinner 100-wattare i år?

Om drygt en vecka är det final i 100-wattaren. Några veckors nagelbitande är över, och några lyckliga branschpersoner får gå hem med en fin statyett samtidigt som andra får trösta sig med att ”det var ju ändå kul att bli nominerad”. Jag har inte varit involverad i juryarbetet i år, utan tänkte använde tävlingsbidragen och jurybidragen som exempel på hur vi generellt sett beter oss. Med detta som bas skulle man t.ex. kunna göra följande prognoser.

1)  Rent matematiskt och sannolikhetsmässigt lutar det åt att kampanjer som bygger på olika former av event eller content marketing kommer att få några priser, eftersom rätt många har detta som tema (utöver ”vanlig” annonsering). Den matematiska logiken gör också att IKEA ligger bra till för något pris som annonsören med flest bidrag. Scenen får de dela med F&B och Garbergs från byråsidan som har flest nominerade där. Detta är dock knappast någon banbrytande analys…

2)  Ser man till hur vi människor beter oss borde det bli en 100-wattare till Volvo Trucks och Forsman & Bodenfors för ”Live Test Series” (där Epic Split är en av sex aktiviteter). Vi människor följer gärna andra, så med tanke på hur många priser de redan fått för den här kampanjen kommer det säkert att bli ett pris till här. Den som hört Mark ”Herdmeister” Earls eller läst någon av hans böcker, t.ex Herd, förstår vad jag menar med att vi gärna gör som andra gör. Gruppteorin innebär att vi undermedvetet tänker att ”eftersom andra har redan gjort en bedömning och valt den (utan att få problem) kan vi vara trygga med att göra samma val”. På samma sätt finns det säkert potential för t.ex. Lufthansa/DDB och ”Klaus-Heidi” också.

3)  Forsman & Bodenfors ligger också bra till av andra skäl, bland annat tack vare att man är en av de mest belönade byråerna i tävlingens historia. Med andra ord kan man kalla dem för marknadsledare inom kategorin 100-wattare, och marknaden belönar (nästan) alltid marknadsledaren med högre penetration och kundnöjdhet, vilket gör att marknadsledaren har fördelar gentemot anda aktörer. Ser man till historiska ”marknadsledarsiffror” för 100-wattaren borde även Ehrenstråhle varit på den här listan, men i år har man ingen nominering och då blir det naturligtvis inga utmärkelser heller.

4)  Det finns fördelar med att vara stor, och det finns fördelar med att investera mycket eftersom detta både skapar barriärer för konkurrenterna och gör att vi som mottagare undermedvetet får större ”respekt” för varumärket. Det är ungefär samma fenomen som att påfågelshannen med störst fjäderskrud är ledare i flocken, trots att en sådan fjäderskrud egentligen bara är i vägen och försvårar livet. Jag har tyvärr inte aktuella mediesiffror för alla nominerade, och än mindre produktionskostnaderna, men jag kan tänka mig att t ex Zlatan-filmen – och kampanjen runt den – kostade en och annan krona att ta fram. Med större investeringar följer större möjligheter att skapa effekt, vilket å andra sidan gör att juryn bör ta hänsyn till investeringsnivån när de gör sin bedömning – och att Smart-kategorin kanske är den mest intressanta att följa i 100-wattaren eftersom alla här har skapat resultat med en begränsad budget.

5)  Det kommer att vara någon helt annan som vinner mest och störst. Expertprognoser utan väl förankrade bakgrundsdata är sällan bättre eller mer träffsäkra än vilken chansning som helst….

Med andra ord finns det bara en enda rimlig chans att veta vem som får årets 100-wattare: kom på galan och prisutdelningen på onsdag 15/10 på Cirkus! Du kan fortfarande köpa biljetter här.

92 Replies to “Vem vinner 100-wattare i år?”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *