Digital Immigrants

Digital immigrants, är det motsatsen till digital natives? Funderar över vad vi är som är födda på 60-/70-talet, köper en musik cd (inte ofta men ändå), ser nyheter på en riktig TV och älskar att läsa morgontidningen i papper ackompanjerad av en kopp rykande färskt kaffe, ska kalla oss.

Egentligen spelar det mindre roll, någonstans anpassar även vi oss, slowly but surely, och en och annan selfie dyker upp i olika sociala kanaler även från oss ”immigranter”.

Var på Stora Annonsördagen igår och sög i mig spännande föredrag och framtidsvisioner. Wearables är uppenbarligen framtiden och min initiala reaktion var, inte helt oväntat, fånigt, trassligt, trivialt och t o m töntigt. Sanningen är att inom ett år har jag säkert anammat trenden och testa någon av alla dessa ännu smartare ”telefoner”,  i form av en klocka, ett par glasögon, ett armband eller t o m insytt i kläderna.

Men hur bra, och kul, det än är att go digital kan jag tycka att det är synd att se hur stor del våra mobiler ändå snor av verklighetsupplevelsen när budskap levereras från en scen.

Lika god kålsupare, hänger gärna med i sociala medie-hetsen och vidarebefordrar vad som kommuniceras på scen under olika event. Men inte gör vi så om vi går på bio eller teater? Eller är det numera digital immigrant-varning på de besöken också?

Testade mig själv och la i alla fall ner telefonen i portföljen under flera föredrag igår och vilket fokus jag fick på vad som egentligen kommunicerades på scen. Hela content, inte bara lösryckta meningar.

Motvallskärring? Ja säkert. Varför inte låta arrangörens digital master sköta närvaron på sociala medier under seminariet, så kan alla vi som ändå är där tillgodogöra oss den informationen i efterhand. Vi är ju ändå fysiskt där och kan tillgodogöra oss det som händer live.

Och nu svär jag säkert i kyrkan. Men handen på hjärtat, att publiken marknadsför pågående seminarier och event gynnar ju mest arrangörens varumärke. Och ja, bidrar till att bygga avsändarens (läs; sociala mediegurons) eget varumärke.

Men hen missar tyvärr en hel del av budskapen.

EyeMeetings-Logo grå bakgrund