Den röda veckan

”Häll upp mer av det röda” sjunger Lasse i en av sina nya låtar, vilket är precis vad jag kommer göra denna helg då skivan är släppt. Vad passar egentligen bättre vid höstens intrång än att först Lasse Dubbelve släpper ett album och inom kort Melissa. För min del blir det inga tatuerade texter, däremot förbereder jag mig på att melankoli och vemod kommer strömma ur högtalarna.

Men det är inte bara mitt glas som lyser rött den här veckan. Jag tror kriskommunikatörerna sett rött efter nyheten om flygbolaget Thai Airways som målade över sin logga efter flygkrasch. Det kändes lite som en grundkurs i usel kriskommunikation.

Ett annat företag som satts under press är Boliden. Deras publika relationer (PR) och sociala ansvarstagande (CSR) blöder kraftigt efter nyheten om att de stäms för sina dumpningar av gift i Chile under 80-talet. Dumpningarna som ledde till att hundratals människor blivit lidande av de giftiga ämnena. Vart den historien tar vägen får vi se, men det är ett bra exempel på att det är ett företags handlingar som har störst påverkan på dess image – och inte vad ett företag ”säger” att de gör. Ett tema jag kommer återkomma till här på bloggen. Trevlig helg tills vidare!