Podcasts

Har ett fenomen eller begrepp etablerat sig hos allmänheten när det används i ICA reklamen? Nu verkar turen ha kommit till podcasts, mediekanalen jag funderat lite extra på under veckan. Spaningen handlar om att det finns kännetecken som gör det här fenomenet lite spännande.

Det första och självklara handlar om lyssnandet. När jag ser till min egen omgivning känner jag folk som aldrig lyssnar eller knappt vet hur man laddar ner ett program. Samtidigt är podcasts hos andra av mina bekanta en stor del av den dagliga ”media inandningen”. Jag själv räknas in i den senare gruppen. Det är svårt att på rak arm komma på en annan kanal som kantas av lika stora skillnader i konsumtionsmönster från person till person.

För det andra har utvecklingen nått det stadiet att ”alla kändisar” skaffar sig egna program. Många backas också upp av tidningar, TV-kanaler och/eller sponsorer. Jag var själv delaktig i en podcast för två år sedan och då var det helt andra tider. När vi spelade in gick det att nå höga placeringar på podcast-toppen utan några kända namn bakom mickarna. Idag är läget annorlunda. Jag skulle säga att det krävs minst en ”kändis” alternativt ett mediahus i ryggen för att nå lyssnartoppen, om nu det är målet.

Det som särskiljer podcasts mest av allt är att det går så snabbt och enkelt att producera program. Vilket gör det möjligt att kommunicera mellan varandra, med andra kanaler eller med sina lyssnare på ett snabbare och enklare sätt. Exempel är Mattson & Helin (alias Janne & Mertzi) som ofta tar upp ämnen och frågor som lyssnare skriver via bl.a. Twitter. Eller Hasse & Jenny som sökte vittnen till ”mysteriet med den sönderslagna Kristallen”, en historia som uppdagats i tidningar och andra podcasts. Ett tredje exempel är DN journalisten Po Tidholm. Han skrev i sin recension av Lars Winnerbäcks skiva ett svar på sångarens hälsning från intervjun i Värvet-podden, en podd som släpptes bara dagarna innan. Denna snabbhet och enkelhet öppnar upp nya kommunikationsmöjligheter som är spännande. Podcasten skapar små broar mellan TV, webb, tidningar och radio.

Detta blir därför en helg som går i podd-lyssnandets tecken. Speciellt eftersom jag fått acceptera att tennissäsongen utomhus tog slut efter veckans temperaturförändringar. Tre podd-favoriter är Medierna, Reklamradio och Godmorgon Världen. Det ryktas också om ny säsong av P3 dokumentär!

Trevlig helg.

One Reply to “Podcasts”

  1. Intressant inlägg! Speciellt med tanke på att podcasten som medium haft sina upp och nedgångar. Känns verkligen som att podcasten har potential att i större utsträckning, användas som kompletterande kommunikationskanal. Tänker mig främst organisationer som kanske arbetar med en inte helt enkel materia.

    Tekniken är billig, mediumet är hyffsat lättåtkomligt för lyssnarna och dessutom kräver kanalen minimal uppmärksamhet. Personligen är podcasten en favorit om jag lagar mat, städar eller åker tunnelbana.
    /Joachim

Comments are closed.