LIDL’s restaurang, en PR-bluff?

LIDL har tillsammans med reklambyrån INGO öppnat popup-restaurangen DILL vid Slussen i Stockholm. Namnet DILL kommer av en omkastning av bokstäverna i LIDL. Restaurangen håller öppet mellan 13 sep och 4 okt 2013, och man har tagit in stjärnkocken Michael Wignall som under denna tid skall laga rätter med råvaror inköpta på Lidl.

Restaurangen har marknadsförts med att Michael Wignall öppnar popup-restaruang i Stockholm som fokuserar på molekylär gastronomi, men till ett rimligt pris. Tanken har varit att i efterhand avslöja att LIDL ligger bakom popup-resutaruangen för att bevisa att billig mat inte behöver vara sämre.

Kommunikationsstrategin bygger på att LIDL ska förknippas med kvalitet istället för ”lågpris och sämre kvalitet”. Jag läste om en undersökning som visade att när samma kyckling säljs till samma pris på LIDL respektive ICA – så uppfattas den som billigare hos LIDL, men att kycklingen är av bättre kvalitet på ICA. Perception som är ett resultat av deras varumärken.

Aftonbladets Josefin Karlsson kallar DILL restaurangen för en ”PR-bluff” (ett uttryck jag gärna skulle vilja höra definitionen av?). Paul Ronge, som uttalar sig i artikeln, hävdar att Lidl försöker ”låtsas att man är nånting man inte är”. Han menar att Lidl fört gästerna bakom ljuset genom att inte tydligt signalera att det är Lidl som ligger bakom popup-restaurangen, som för övrigt är fullbokad fram till stängningsdagen den 4:e oktober. Det verkar nästan som att de i sin kritik utgår ifrån att restauranger i normalfallet köper in dyra råvaror och är transparenta med dess ursprung.

Jag förstår inte vad det är som anses vara en bluff med kampanjen. Det hade varit en sak om Paul och Josefin varit och ätit på restaurangen och sedan ansett att maten var dålig. Eller är bluffen att folk blir besvikna när Lild säljer god mat?

Jag tycker till skillnad från dem att kampanjen är ett kul grepp och att man lyfter fram sin poäng på ett kreativt sätt. Sen är det nog snarare regel än undantag att restauranger i allmänhet köper in billiga råvaror – men långt ifrån alla som tar 495 kronor för en nio-rätters avsmakningsmeny. Se kampanjfilmen nedan.

[youtubeplay id=”S62mQyLAZl8″ size=”large”]

9 Replies to “LIDL’s restaurang, en PR-bluff?”

  1. Till skillnad från Marabous (lite otrevliga) PR-blåsning med ”Black” så är detta en riktigt bra lösning. Lidl bjuder till, med underhållning och innehåll som gör att man lämnas med känslan av god kvalitet. Smart och relevant.
    Även om liknande lösningar kanske gjorts tidigare så får Lidl ändå ”tummen upp” från mig!

  2. Hade inte sett filmen förut. Ska den sändas snart? Brett? Tyckte bara den höjde hela idén. Välgjord den med.
    ”Lurade” recensenter kan dra något gammalt över sig..

  3. Paul Ronge som sågar Lidl har ICA som kund:
    http://www.paulronge.se/kunder-och-referenser

    Skriver också följande på sin Blogg:
    På Aftonbladet stack jag emellan med att vara journalistklubbens ordförande i två år och var medlem av Svenska Journalistförbundets stora förhandlingsdelegation.

    Ordförande i Aftonbladet+ICA sm kund=Det är han som är bluffen

  4. Paul Ronges trovärdighet är nu nere i noll. Han sågar Lidls kampanj, som enligt
    min mening är oerhört intelligent. Vem har ont av att äta på en restaurang med stjärnkock och personal. Gå in på de ”fina” restauranterna och se vilka råvaror de köper in. Det skulle nog vålla större kaos bland mediastrateger och kritiker. Men det är väl långt dit, eftersom de då varken kommer att få bord eller bli bjudna på mat. Att inte ICA kom på något liknande känns säker bittert för deras mediastrateg Paul Ronge. Fortsättningsvis skall man nog ta allt vad Ronge skriver och säger med en nypa salt och dill.

  5. ”Lurade recensenter kan dra nåt gammalt över sig” – håller med!
    Varför ska Jonas Cramby vara sur? Han ska väl bedöma en krogupplevelse för vad han upplever? Är det någon annan agenda som gäller när Jonas besöker krogar?, som nu slogs undan för honom. Brukar han kolla och analysera de exakta ägandeförhållandena, liksom kolla var råvarorna kommer ifrån , innan han besöker en krog? Han ska vara glad han inte gav toppbetyg. Kanske kände denna högst temporära restaurang INTE igen hans ansikte när han kom in i restaurangen? … som väl andra restauranger gör när Metros matrecensent kommer på besök, och får service och mat därefter… Dessutom rätt värdelöst egentligen att vara ett känt ansikte, och gå ut och recensera restauranger. Och ordvalet ”smutsigt” reklamjippo? Verkligen bra ordval.

  6. Känns som att både Ronge och Aftonbladet går bort sig rejält här. Stort grattis till INGO och Lidl för en riktigt bra kampanj! Hatten av….

  7. Det finns säkert massor av små restauranger där öl och vin inte kommer från Systembolaget, utan från en ”lokal importör” som tar in drycken från Bordershop. Eller så kommer köttet från svartslakt eller ren stöld. Inte frågar vi efter varifrån råvarorna kommer. Lidl är helt ok som butik, och detta är kanske den restaurang som varit allra mest konsekvent med att tala om varifrån alla råvaror kommer. Smart!

Comments are closed.