Baksidan av Apples förstaplacering

Mängder med artiklar har skrivits (eller copy+paste:ats) de senaste dagarna angående Apples förstaplacering som världens just nu högst värderade varumärke. Coca-Cola har suttit på tronen men kan nu känna sig omsprungna av det lysande äpplet.

Ironiskt nog sände SVT i söndags dokumentären ”En rundresa i skatteparadiset”. En dokumentär som beskriver hur storföretag skatteplanerar genom att flytta pengar mellan länder och brevlådeföretag. Kontentan av skatteplaneringen eller ”skattefifflet” blir att storföretag som Apple, Amazon och Starbucks m.fl. kan komma undan med att betala så lite som 1,5 % bolagsskatt.

I den bästa av världar hade företagen som toppar Interbrands topp-100 lista, världens mest värdefulla varumärken, också toppat listan över ansvarsfulla och omtänksamma organisationer. För de känns ju ofta värdefulla när de hjälper till att förgylla ens vardag. Men istället tror jag de flesta som ser dokumentären instämmer med Johan Croneman, när han i sin krönika i DN skriver, att ”ju mer vi vet om storföretagens fillel – desto mer uppgivna blir vi”. Ett minst sagt dystert läge.

Vad gäller Apple kommer vi säkert aldrig sluta imponeras av deras varumärkesbygge, inklusive jag själv. Men jag tycker berättelser som dessa ändå hjälper till att nyansera bilden av ett företag som tidvis har framställts som misstänksamt felfritt.