Nya grepp vid skivsläpp

Veckans fredagsspaning handlar om att artister och deras crew verkar ha börjat använda nya kreativa grepp vid skivsläpp för att få albumen uppmärksammade. Här kommer tre färska exempel.

Dags att fylla på rödvinsglaset – jag börjar med superfärska albumet ”Om du vill vara med mig” med Melissa Horn. Uppmärksamhets-tricket som användes dagarna innan skivan släpptes var att man slängde ut en video via hennes officiella hemsida, där hon står ensam på en sommaräng och sjunger en av låtarna. Ett smakprov helt enkelt. Med nästan 30,000 views har klippet fått spridning. Billigt, enkelt och smidigt.

Inför Lasse Winnerbäcks nya album Hosianna slängde man också upp filmer via sociala medier. Under sommaren kom första och sen kom fler med jämna mellanrum fram tills att skivan släpptes. Sammanlagt kom ett tiotal. De innehöll lite pålagt snack tillsammans med bilder på Lasse och bandet i olika sammanhang. En av filmerna innehöll en låt från nya albumet. Problemet, tyckte jag, var att de la upp så många filmer som liknade varandra att det blev lite tjatigt. Det var egentligen bara videon med nya låten som var något av värde för ”icke hardcore fans”. Eftersom varje film var så pass välproducerad har jag svårt att se att det var värt pengarna att göra så många, annars plus för det estetiska.

Det sista exemplet är Veronica Maggios nya album som släpps vilken dag som helst. Här har man använt en helt annan strategi för att bli uppmärksammad (då syftar jag inte på medverkan i Skavlan). De har ”läckt” låtarna från skivan på Spotify pö om pö. Man har kunnat lyssna på nya låtar dag för dag under veckan som gått. Det är första gången jag hört talats om någon som gör på det sättet. Även om det är ett billigt alternativ, vet jag inte om det hjälpt till att uppmärksamma skivsläppet något vidare. Men visst, det var både lite roligt och märkligt på samma gång.

Där tog min spaning slut. Jag önskar en trevlig helg och missa inte partiledardebatten på söndag!

4 Replies to “Nya grepp vid skivsläpp”

  1. Kul spaning. Det ena utesluter givetvis inte det andra, men skillnaden är att Maggio/Universal har fått 16 500 pers (and counting) att följa albumsläppet på Spotify. Lyssnare som både betalar för sig genom att ta del av på musiken i en kanal som genererar intäkt och som dessutom aktivt sprider låtarna/skivan i flera olika flöden. Mycket snyggt.

  2. Skulle du vilja avslöja hur du som Master i strategisk kommunikation skulle råda din artist att göra av alla tänkbara alternativ, ifall du var managern?

  3. Bra fråga. Det går förstås inte att svara på utan vetskapen om syfte, mål och budget etc. Men om vi låtsas att syftet är att synas, varför inte dyka upp i andra sammanhang, oväntade och väntade. Fler samarbeten med andra artister och andra konstformer. Att använda sociala medier för att sprida t.ex. filmmaterial – men som exemplet ovan skulle de lätt ha kunnat göra något mer kreativt för samma resurser.

    vad säger du själv?

    1. Intressant. Jag ska inte påstå att jag inte har någon aning om hur jag skulle göra som manager eller strateg. Någonting jag INTE skulle råda till är klyschan ”Var dig själv” utan snarare ”Var någon otroligt intressant karaktär och gör någonting helt flippat” inom vad du nämnde ”konstformer”.

Comments are closed.