PR-legenden Edward Bernays

Man hör hans namn nämnas ibland, spin-doktorn och ”PR geniet” Edward Bernays (1891 – 1995). Men vem var han och vad gjorde honom känd?

Bernays var en av de första yrkesmännen inom professionen public relations. Hans största talang var dock kanske att marknadsföra sig själv och sitt yrke på ett smart sätt. Detta gjorde honom rejält förmögen eftersom han under sin långa karriär hade både många och stora kunder, som bl.a. P&G, amerikanska försvaret och amerikanska presidenter.

Bernays var tidig med synsättet att public relations är ett flervetenskapligt ämne (vilket idag är etablerat på universitet och högskolor), han förespråkade bl.a. att kunskaper i psykologi och sociologi var viktiga i PR arbetet för att förstå sig på människor och mänskliga beteenden. Under sin karriär skrev han 15 böcker och 300 artiklar i ämnet, en av hans mest kända böcker blev Propaganda. Han var även lite av en pionjär att börja med markandsundersökningar för att ta reda på vad människor tyckte och tänkte. En annan teknik som Bernays introducerade var att skriva listor till sina kunder med vilka ord som fick användas i PR syfte (en teknik som inte minst Per Schlingmann använt sig av i arbetet med Nya Moderaterna).

Bernays morbror var ingen mindre än ”psykologins fader” Sigmund Freud (1856 – 1939). Vem han enligt egen utsago hade en bra relation med och lärde sig mycket av, huruvida deras relation är mer av en efterkonstruktion låter jag vara osagt. Men han ska bl.a. ha hjälpt till att marknadsföra Freud och hans verk på den amerikanska marknaden (Freud var själv främst bosatt i Österrike) och samtidigt använde han Freuds kunskaper för att lära sig mer om människors undermedvetna och hur man kan påverka dessa. En kunskap som kanske beskrivs bra med citatet ”the best way to win over the public was by appealing to instinct rather than reason”.

Förutom hans ”teoretiska karriär” gjorde hans sig både känd och förmögen genom en rad uppmärksammade PR kampanjer. En av hans mest kända blev paraden ”Torches of freedom”. Den bestod av att en grupp kvinnor vandrade genom New Yorks gator med varsin cigarett i hand, vilket skulle symbolisera kvinnors frihet. Detta ledde till att rökning bland kvinnor ökade kraftigt, vilket också var meningen då ett stort cigarettbolag var hans uppdragsgivare.

En annan stor kund var presidenten Calvin Coolidge. Tre veckor innan presidentvalet annordnade Bernays ett event där han bjöd in en grupp med musiker och andra stjärnor från nöjesbranschen till Vita Huset. Där fick de äta lunch, mingla och fotograferas tillsammans med presidenten. Detta fick stor uppmärksamhet i tidningar vilket sedan höjde presidentens popularitet och stärkte hans image.

Att Edward Bernays var en mycket intressant och smart karaktär råder det ingen tvekan om. Det är alltid faschinerande med pionjärer som är före sin tid. Samtidigt ska man vara på det klara med att det finns många frågetecken kring hans bedrifter. Mycket har berättats av honom själv på äldre dagar (han blev hela 104 år gammal). Och hur mycket sanning det ligger i en PR strategs berättelser om sig själv, ska man nog ta med en nypa salt. Det finns också kritiker som tycker att Ivy Lee (1877 – 1934) eventuellt var den första professionella PR strategen, även om han främst var en praktiker och inte lika teoretiskt lagd som Bernays. Andra kritiska röster menar att Bernays snarare var en fena på ”self promotion” och att han själv lobbat för att få ”Father of spin status”. Oavsett vad så satte han public relations på kartan och är därigenom en milstolpe i kommunikationsbranschens historia.

Vill du veta mer om Edward Bernays kan jag rekommendera dokumentären The Century of the self och The Father Of Spin.

One Reply to “PR-legenden Edward Bernays”

Comments are closed.