Kommunikation är också handling

Ett vanligt missförstånd är att kommunikation (och marknadskommunikation) handlar om att förmedla rätt budskap och sen är problemet löst. Detta synsätt är helt fel. Vad gäller både personlig och ett företags kommunikation är det viktigare vad man GÖR – än vad man SÄGER att man gör. Det ultimata är förstås när dessa två samspelar och ger samma signaler.

En persons handlingar kan kallas kroppsspråk. Vad ett företag gör kan därför kallas företagets kroppspråk. Vad en person eller företag säger (genom t.ex. tal eller annonsering) kallar vi budskap.

Varför är kroppspråk viktigare än budskap?

Anledningen är att kroppsspråket sänder ut signaler, och människor förlitar sig på kroppsspråkets signaler när det skiljer sig från det sagda budskapet. Om vi t.ex. träffar någon som säger att den är glad och öppen, men har en sur min och står med armarna i kors. Då uppfattar vi snarare personen som sur – än glad och öppen. Det vi ser går före vad personen säger.

Samma sak gäller företag och organisationer. Om ett företag i sina annonser påstår sig arbeta utifrån ett starkt miljötänk, men de visar sig smutsa ner naturen genom osunda transportmedel och utebliven återvinning. Då kommer folk inte uppfatta dem som ett miljömedvetet företag. Det vi ser går före vad företaget säger.

I en värld som omges av sociala medier och kameror i våra mobiler, har det blivit svårare att påverka sin image genom att bara påstå saker. Företagens kroppsspråk har blivit synligare och det går inte att säga en sak och göra en annan.

Ett färskt exempel på en person som råkat ut för detta var AIK:s ordförande Johan Segui som sa en sak och gjorde en annan. När det visade sig att han hade kramat en maskerad supporter blev hans ståndpunkt mot maskering inte trovärdig.

Många större klädföretag påstår sig försöka påverka löner och arbetssituationer i de länder där deras kläder tillverkas. Problemet är bara att det med jämna mellanrum kommer uppgifter och bevis mot att företagen agerar på ett annat sätt än vad de påstår sig göra. Då faller deras trovärdighet.

Man kan också tänka tvärt om och nyttja denna kunskap. Är kroppsspråket tillräckligt tydligt behöver man inte ens säga vad man står för. När Apple öppnar stora fina butiker på dyra adresser i världens största städer. Då behöver de inte ägna tid åt att berätta för folk att deras varumärke är premium. Deras kroppsspråk är tydligt nog.

Så kom ihåg – när budskap och kroppsspråk säger olika saker, förlitar vi oss på det vi ser.

3 Replies to “Kommunikation är också handling”

Comments are closed.