Nå din målgrupp med word-of-mouth

Word-of-mouth (WOM) marknadsföring handlar om att få folk att prata om och skapa buzz kring det man vill marknadsföra. För att lyckas skapa buzz gäller det att få folk att självmant berätta om produkterna eller kampanjen för sina vänner och bekanta.

Vilka fördelar bär WOM med sig?

En av de mest uppenbara fördelarna är att det kan vara ett billigare sätt (ibland t.o.m. gratis) att sprida kunskap och medvetande om ens produkter. Stor skillnad från traditionell reklam som kan vara väldigt kostsamt. Det finns företag med låga marknadsföringsbudgetar som enbart förlitar sig på att konsumenter sprider vetskapen om deras produkter, men då gäller det också att konsumenterna är motiverade att prata om dem.

En annan fördel är att information och kunskap som sprider sig från person till person har en tendens att uppfattas som mer trovärdig och övertygande än traditionell reklam. Tänk dig själv skillnaden mellan att se en annons om en ny bilmodell i en tidning eller på TV, mot att din vän kommer och ger dig varma rekommendationer om samma bil. Vilken av källorna känns mest trovärdig?

Utöver kostnad och trovärdighet finns en tredje intressant fördel med WOM-marknadsföring. Det handlar om möjligheten att nå rätt målgrupp, vilket är svårt oavsett marknadsföringsmetod. WOM kan vara ett av de effektivaste sätten att nå rätt målgrupper.

Tänk dig själv om du får vetskapen om en ny webbtjänst, mobiltelefon eller ett riktigt bra café. Vem väljer du sedan att berätta om dem för? Det troliga är att du berättar om webbtjänsten för en vän som du vet kan ha nytta av tjänsten och som du tror är intresserad av den, och samma sak gäller mobiltelefonen och caféet. Varför skulle du berätta om caféet för någon som du vet aldrig går på café, det troliga är att du berättar för någon som du tror är intresserad, eller hur?

Sammanfattningsvis kan WOM vara både ett kostnadseffektivt och trovärdigt sätt att marknadsföra sina produkter, som dessutom ökar chanserna att nå sina primära målgrupper. Nu gäller det bara att lyckas skapa buzz, det återkommer jag till i kommande blogginlägg!

One Reply to “Nå din målgrupp med word-of-mouth”

Comments are closed.