Bilmärkenas otydliga positioneringar

DN är fylld av bilreklam varje dag, och man kan fundera kring vad de olika bilmärkena egentligen står för. Hur skiljer de sig mellan varandra och vad bygger de för position genom sin annonsering?

För att undersöka skillnaderna lite närmare har jag kastat ett öga på annonser från sex olika bilmärken. Alla har annonserat i DN:s läsplatte-upplagan vid tillfälle de senaste två veckorna.

Mitt mini-test går alltså ut på att utifrån annonserna försöka skapa mig en uppfattning om vad som utmärker respektive bilmärke. Det här skulle kunna vara uppfattningen man får av bilarna om man bara ser annonserna och inte vet något mer om bilarna. Jag vill förtydliga att mina utvärderingar endast utgår från att jag kikar lite snabbt på rubrik och bilder, och inte läser de finstilta texterna. Värt att tillägga är att jag kan rätt lite om bilar.

Min uppfattning av de olika märkena blev följande:

Volvo går som vanligt inte utanför sin ”safety zone”. Annonsen utstrålar premium och miljön förmedlar svensk vinter. Uppfattningen är att Volvo här har en bil som passar för vinter och kalla klimat. En välutrustad vinterbil helt enkelt.

Volkswagen är en bil med ”många ansikten”, dock lite märkligt att en vit och en svart bil ska känneteckna ”många ansikten”. Deras position känns oklar, men den ger intrycket av en lite billigare bil.

Mercedes-Benz satsar på en ekonomisk fördel genom någon form av ”skatteplanering”. Annonsen ger i övrigt intrycket av ett premium varumärke. Ingen tydligare position än så förmedlas.

Skoda verkar också välutrustad för vintern, så bra grepp att du verkar kunna köra den på en isrink! Denna annons ger intrycket av ett något billigare varumärke. Mer än så är oklart.

Citroen förmedlar att man har en ”modern kombi”. Märket verkar vara något mer premium än Skodan, men säljargumenten handlar mycket om funktion och inte lika mycket känsla (som premium annonserna). Inte heller någon solklar position.

KIA har ”flygplansveckor”, vilket innebär att den som provkör en bil får leksaker. Om ”billig familjebil” är positionen man vill åt tycker jag man lyckas.

Summa summarum skulle jag säga att annonsöversikten ger bilden av att bilarna placerar sig lite olika på en skala mellan billigare och dyrare. Några är mer sport och andra mer anpassade för vinterväglag. Positionerna skiljer sig något men är inte lika glasklara som det vägunderlag vissa av bilarna verkar ta sig fram på. Den avgörande frågan är förstås vilka som leder till köpbeslut, men i allmänhet är positionerna luddiga.