Att skapa buzz, del 2

För att skapa buzz behöver man bli ett samtalsämne. Det gäller varumärken, produkter, tjänster, evenemang, reklamfilmer etc. Det här inlägget är del 2 och handlar om triggers. Del 1 hittar du här.

Att hamna top-of-mind leder till buzz

Om vi tänker oss vardagliga konversationer människor emellan, så är de flesta kortare samtal. Antingen med folk på jobbet, privat eller snabba möten på stan eller bussen.

Stora delar av våra samtal handlar om att fylla konversationen med ämnen som gör att de flyter på. Inte minst när du träffar folk du inte känner. Och vad brukar folk prata om då? Ofta sådant som ligger top-of-mind.

När ett samtalsämne är nära till hands i huvudet eller relevant till sammanhanget blir det ofta top-of-mind, det första man kommer och tänka på. T.ex. ”Såg du matchen igår?” eller ”Vad fikasugen jag blir när jag ser bageriet på andra sidan vägen”. Träffar vi en vän som är verksam polis kanske vi börjar tänka på nyheten om polisregistret. Vad som påverkar våra samtalsämnen kallas triggers, det som triggar igång våra tankar och associationer. Det är därför triggers är ett sätt att skapa buzz.

Det finns olika sätt att koppla samman sitt varumärke med triggers. Ett exempel är KitKat som länge kört kampanjen ”Have a break, have KitKat” med syftet att skapa triggers mellan chokladen och en paus på jobbet. Risi Frutti vill bli top-of-mind vad gäller mellanmål och Kexchoklad vill gärna associeras med idrottsliga aktiviteter.

Hur många gånger har vi inte hört någon kliva in i ett rum och utropa ”tjenare mannen!”, vilket för tankarna till Solsidan. Eller vilken ölsort kopplar du till skärgård, brygga och folk som springer och kastar sig i vattnet? Pripps Blå kanske. Och till sist var det många som gjorde associationen till Gevalia (oväntat besök) när vi fick se bilder på tåget som körde in i ett hus i Saltsjöbaden.

Som företag gäller det att koppla samman sitt varumärke med rätt typ av triggers för att skapa buzz. Problemet är bara att det inte går att bli sammankopplad med hur mycket som helst. Det gäller att hitta en balans. För ju fler saker en viss association är sammankopplad med, desto svagare blir vardera.

Fortsättning följer..