Att skapa buzz, del 3

I det här inlägget, som är en fortsättning på del 1 och 2, ska jag berätta om känslor som skapar buzz.

Det pratas ofta om att känslor används i marknadsföring. Att man i annonsering använder rationella eller emotionella argument. Det finns teorier om att marknadsföring ska försöka tala till både vänster och höger hjärnhalva och så vidare!

Men det är skillnad på känslor och känslor. Det viktiga är inte om en film innehåller positiva eller negativa känslor för att den ska få viral spridning. Vad det handlar om är att beröra, att få tittaren exalterad/upphetsad. De filmer som får rejäl spridning är de som lyckas skapa starka känslor och som berör tittarna. Helst ska pulsen stiga. Det räcker alltså inte med att tittarna blir belåtna eller lite ledsna.

Starka känslor för människor samman och blir ännu starkare när vi upplever dem med andra. Det är därför vi gärna delar ögonblick och upplevelser, och i praktiken även videoklipp som väcker starka känslor. Att dela känslosamma klipp blir lite som ett socialt kitt, för att upprätthålla och stärka relationer. Även om vi inte är på samma plats, det faktum att vi båda känner likadant för oss samman.

Exempel på klipp som fått stor spridning genom att beröra är Paul Potts respektive Susan Boyle från Britain Got Talent. Även när man ser dem för tredje och fjärde gången får man nästan en tår i ögat och håret på armarna reser sig.

Topp tre av de mest delade reklamfilmerna 2013 är just filmer som väcker känslor. Den mest delade från Dove (Real Beauty Sketches) berör en starkt, trots att det är ett kosmetikaföretag som marknadsförs. Hemligheten ligger i att de, till skillnad från många andra skönhetsföretag, riktat in sig på att väcka känslor istället för att informera om produkterna.

[youtubeplay id=”XpaOjMXyJGk” size=”large”]

På 2:a platsen kom GEICO och på 3:e platsen kom Evian. Varför tror ni dessa två blivit så delade? Jo, för att de väcker känslor genom skratt.

[youtubeplay id=”kWBhP0EQ1lA” size=”large”]

Vad de här tre reklamfilmerna visar prov på är att du inte behöver ha en viss produkttyp eller tjänst för att lyckas beröra tittarna. Dove som säljer tvål, GEICO som säljer försäkringar och Evian som säljer vatten – gör det riktigt bra trots att de säljer tråkiga produkter.

Det viktiga är att fokusera på känslor. Få tittaren att gapskratta, att deras puls går upp, håret i nacken reser sig eller att tårarna rinner längs kinden. Då ökar chansen att folk kommer vilja dela dessa ögonblick med sina vänner och bekanta.

Fortsättning följer..