Attraktionen i varumärken fascinerar

Gång på gång blir jag förvånad över vilken påverkan starka varumärken har på folk (och även mig själv).

Tanken slog mig i helgen då jag var hemma hos en vän. Det började med att han skulle köpa choklad i en ICA butik, då köpte han en av märket 3 Musketeers. Han gillar den och föredrar godis av amerikanska varumärken.

När vi lite senare sippar på varsin kaffe så öppnade han den nyinköpta chokladen. Både förpackningen och själva chokladen liknade en Snickers eller Mars utanpå. När jag smakade tyckte jag den påminde även smakmässigt och frågade om det var en kombination av dessa? Då svarar han att den smakar som Mars. Produkten smakar alltså likadant som en annan produkt som kostar hälften men ändå väljer han att köpa den. Av den enkla anledningen att varumärket attraherar.

Han berättade också att han köpt hem ett paket Cheerios. Det är runda frukostflingor med honungssmak. Även dessa är ett välkänt amerikanskt varumärke. Till min förvåning berättar han att man egentligen ska bojkotta produkter från Nestlé (som tillverkar Cheerios). Han hade hört att deras VD uttalat sig om att man borde privatisera vatten. Trots det (och trots att Cheerios kostar mer än andra likvärdiga produkter) kan han inte motstå dragningskraften i varumärket och är beredd att betala för det.

Som sagt, jag slutar aldrig fascineras över styrkan i varumärken.

2 Replies to “Attraktionen i varumärken fascinerar”

  1. Jag förstår att det är en hel vetenskap kring hur man bygger dessa attraktioner, men det skulle vara intressant att du bygger på det här inlägget med en liten informativ teori om hur företag ofta lyckas med det här.

  2. Jag försöker att hitta en bra balans mellan teori och praktik eftersom det generellt är så svagt intresse för teori… Det är anledningen. Men jag ska lägga ditt intresse på minnet!

Comments are closed.