Guinness levererar content med Sapeurs

Jag hörde talas om Sapeurs i höstas när SVT’s Korrespondenterna gjorde ett program om Konsumtion.

Sapeur är en grupp män i den Demokratiska republiken Kongo som har en förening för smakfulla och eleganta personer. Vad de har gemensamt är att de satsar sina sista slantar på att se riktigt snygga ut. De köper dyra modekläder och accessoarer som en protest mot det korrupta och fattiga land de lever i. De har tidigare dykt upp i bl.a. en musikvideo och en bok, och nu har Guinness gjort en snygg reklamfilm och 5 minuter dokumentär om dem.

Anledningen att Guinness vill åka tandemcykel med Sapeurs är budskapet ”in life you cannot always choose your circumstances but you can always choose who you are”. Ett tema som förstärks med låten ”What makes a good man?” av The Heavy.

Anledningen att dessa herrar fångar ens intresse är flera. Deras stil och klädsel är för det första ett rejält kodbrott. De sticker ut ordentligt i den miljö och kontext de lever i. Förflytta dem till Vegas och upplevelsen hade blivit en annan. Deras uppsyn skapar känslor av glädje och passion, och en form av personlig triumf. En kombination som väcker känslor hos tittare.

För cynikern finns möjlighet för invändningar mot värderingar och prioriteringar. För min del lägger jag fokus på njutning av en snygg produktion och av människor som ser ut att drivas av passion och glädje, det får räcka den här gången!

[youtubeplay id=”B-3sVWOxuXc” size=”large”]
[youtubeplay id=”CScqFDtelrQ” size=”large”]