Tvetydig annons från Elon

I helgens DN dök den här annonsen upp från Elon.

Elon annons 2014

Här har vi en annons där text och bild inte samspelar. Rubriken talar om fräschhet, samtidigt liknar annonsen snarast ett gammalt utskick från en postorderkatalog.

Jag har skrivit om det förut och kommer säkert få anledning att skriva om det igen. Du kan inte säga en sak och visa upp någonting annat. Du kan t.ex. inte säga att du är jätteglad och sprallig om du samtidigt ser sur ut med händerna i kors. Då kommer ingen tro på att du är glad.

Samma sak gäller annonser. Du kan inte säga att du har ”Sveriges fräschaste vitvarubutik” och samtidigt visa upp Sveriges kanske ofräschaste reklamannons. Om man vill uppfattas som fräsch måste detta också synas. Ett snyggt foto inifrån den nya fräscha butiken hade fungerat betydligt bättre.

One Reply to “Tvetydig annons från Elon”

Comments are closed.