Long Way Home – oklar satsning av City Gross

På City Gross hemsida presenterades igår nya serien Long Way Home. Det har beskrivits att rollinnehavaren George Costanza ska utmana ICA-Stig.

Jag tänkte att det här handlade om content marketing från City Gross sida eftersom den presenterats som deras nya TV-serie. Men projektet känns oklart. Vad gäller content marketing bör det framgå vem materialet presenteras av och innehållet måste upplevas som värdefullt av målgruppen.

Till att börja med framgår det inte vem som står bakom serien. I avsnittet görs ingen koppling till någon sponsor/avsändare överhuvudtaget. Och filmen ligger på på Aftonbladets hemsida samtidigt som den presenteras som nyhet hos City Gross.

Andra problemet är att första avsnittet inte alls var roligt. Det är möjligt att jag inte tillhör målgruppen, men vilka vänder sig serien till? Tanken borde väl vara att City Gross målgrupp ska tycka om programmet. Återstår att se vilka det är.

Till sist har man släppt en låt (på Spotify) till serien som, om jag förstår det rätt, folk ska lyssna på för att man tycker den är rolig. Eller är den seriös? Oklart.

Summa summarum man kan man fråga sig vad City Gross tjänar på att betala för en usel serie där inte deras sponsorskap framgår. Om inte serien får ett rejält uppsving kan det här vara den sämsta satsningen på länge.

5 Replies to “Long Way Home – oklar satsning av City Gross”

  1. Nu tycker jag du är ute och cyklar!

    Denna serie är brilliant och sjukt rolig, äntligen någon som kan utmana ICA stig.
    Var på release festen igår och länge sen jag hörde det skrattas så mycket. Inne i serien så finns det en tydlig koppling till Citygross, men kan hålla med om att det förstår man inte på en gång. Jag säger tummen upp i alla fall och jag tror jag kommer få rätt.

    //Amerikansk Reklamjunkie

  2. Ska bli spännande att följa utvecklingen i avsnitten isåfall. 🙂

  3. Håller med ”Amerikansk Reklamjunkie” men vill lägga till…
    Verkar som Fredrik H inte gjort sin research…
    Det är ett helt soundtrack och deras versions av ”Ace of Spades” och
    ”Ohh la la” är grymma. Bryr mig inte att jag inte sett
    någon citygrosslogga – det är sjukt roligt. Uppriktigt sagt så är det uppfriskande att se nånting som inte bara tjatar produkt och pris.
    Otippat att detta sköna grepp kommer från citygross. Ska bli kul att
    se hur de syr ihop det.

  4. Har sett 4 avsnitt nu. Sedan hoppade jag direkt till avsnitt 8. Ser kopplingen till city gross nu (fast det tog tid!). Men hur mycket jag än vill tycka om det, för det är en kul idé och vågad satsning, så är detta en riktig kalkon i mina ögon. City Gross har gjort en ”Super country” fast i livsmedelsmarknadsföringsformat.

Comments are closed.