Pepsi MAX svarar upp till fejk-rykte

Förra året släppte Pepsi MAX videon Test Drive, där en utklädd Jeff ”rallyföraren” Gordon lurade en bilförsäljare under en testkörning. Videon har idag över 40 miljoner träffar men har fått ett fejk-rykte på sig. Ett rykte som Pepsi inte tyckt om.

För att motbevisa ryktet har man nu, ett år senare, släppt en video där man lurar en av personerna som ifrågasatte den förra. Utvald är motorjournalisten Travis Okulski. En man som var starkt kritisk till sanningshalten i förra videon.

[youtubeplay id=”dRIgmKGDqFM#t” size=”large”]

Nya fejk-spekulationer kommer garanterat dyka upp, men tills vidare kan jag konstatera att det är en snygg kontring och en bra viral kampanj. Över 930 000 views första dagen. En nytänkande video som väcker glädje.

En nackdel är att produkten inte har någon koppling till filmens handling. Även om folk kommer minnas videon är det inte alls säkert de minns vilket varumärke som låg bakom.