Varför studerar inte alla retorik?

Det är en fråga jag ställer mig varje gång jag bläddrat i en retorikbok. Frågan syftar på alla som arbetar med kommunikation (inte minst reklam och PR).

Till viss del hänger det säkert ihop med att ämnet retorik är tätt förknippat med att hålla tal. Vilket delvis stämmer, men retorik är också mycket mer än så.

Retorik är en kunskap, och en konstform, som handlar om förmågan att i varje enskilt fall uppfatta det som kan vara övertygande i kommunikationen. Det handlar bl.a. om att förstå sin publik och att tänka igenom vad och hur man ska tala/skriva/visa upp något på bästa sätt för att övertyga. Precis det som många arbetar med dagligen i kommunikationsbranschen. T.ex. är förmågan att bygga trovärdighet (ethos), argumentera (logos) och väcka känslor (pathos) grundläggande för reklamare, PR-folk och kommunikatörer.

En rättvis beskrivning av retoriken, i samband med reklam och PR, är att betrakta retorik som marknadskommunikationens noterOch ni som har spelat musikinstrument vet vilket nytta noter kan göra. Ni vet också vilken tid det tar och vilket tålamod som krävs för att lära sig dem. Det ger inga garantier att du blir duktig musiker, men det ökar dina chanser. Precis samma sak gäller kunskap om retorik för dem som jobbar med kommunikation.

Om vi återkopplar till utgångsfrågan skulle jag gissa att lathet, ointresse eller okunskap ligger bakom svaret. Därför vill jag uppmana fler att ge ämnet en chans. På riktigt. För även en duktig och självlärd pianist kan ha nytta av att lära sig noterna bakom tonerna. Om inte annat så ökar det förståelsen för musiken den själv spelar.

Foto: 4photos.net

One Reply to “Varför studerar inte alla retorik?”

Comments are closed.