Går Proviva på magkänsla?

I en annons från DN (se nedan) och på sin hemsida surfar Proviva vidare på uppmärksamheten från Skäringer-affären.

Man skulle kunna tro att ett företag som utger sig för att forska kring ”god magkänsla” – just går på magkänsla när de utformar sina annonser. Vad gäller budskapen verkar man dock haft med strateger vid ritbordet.

Annonsen verkar syfta till flera saker. Dels kastar man solljus på Mia Skäringer. Dels vill man flytta fokus från ”Mia var sponsrad av Proviva”-debatten till att istället fokusera på hälsostressen. Och till sist vill man åter försöka placera sig själva i den. Som sagt, strategiskt och genomtänkt.

Att kasta solljus på Mia Skäringer är rätt drag. Inte minst för att hon gett Proviva en enorm uppmärksamhet, men också för att hon fått ta den största smällen i form av förlorat förtroende. Rent kommunikationsstrategiskt framstår Proviva som ganska omtänksamma genom att ”hylla” Mia. Vilket är bra ur flera perspektiv. Dels relationen med henne, men också för att framstå som omtänksamma inför framtida samarbetspartners och inför konsumenter.

I efterdyningarna av ”Mia var sponsrad av Proviva”-debatten kan man konstatera att Proviva surfar på vågen och verkar fått extra klirr i kassan. Jag har noterat uppfyllda kyldiskar för Provivas produkter i flera butiker jag passerat. Sammanfattningsvis måste jag ge tummen upp för annonsen ur ett strategiskt perspektiv.