Vad spelar typsnitt för roll?

För en tid sen slängde en kompis ur sig ”det spelar väl inte så stor roll vilket typsnitt man använder?” och pekade mot väggen av loggor vid ett köpcentrum. Här är mitt svar.

Typsnitt brukar beskrivas som bilar på en gata, då vi inte noterar de flesta vi går förbi. Vi lägger bara märke till de snyggaste, fulaste eller de som på annat sätt utmärker sig. Om typsnitt har ett särpräglat utseende drar det uppmärksamhet till sig, men grejen är att uppmärksamhet inte alltid är syftet.

Att det ”sticker ut” behöver inte betyda att det är användbart, läsbart och behagligt. För erfarna formgivare är typsnitt som sticker ut ofta för skrikiga och oanvändbara – just eftersom de drar för mycket uppmärksamhet till sig. Utmaningen är att hitta ett typsnitt som passar för den avsedda uppgiften, vilket är långt ifrån lätt.

Det är vanligt att vi lägger märke till typsnitt som används felaktigt. Som noviser kan vi uppfatta att något är fel utan att veta exakt vad det är. Därför är det avgörande att undvika typsnitt som sänder fel signaler. Precis som färg och form, ska bra val av typsnitt stödja budskapet. Och i bästa fall – stärka budskapet!

Typsnitt kan också väcka minnen, likt en parfymdoft. Vi kan förknippa dem med t.ex. företag, tidningar eller platser. Precis som färger och former går det också trender. Ett typsnitt som är inne nu kan kännas omodernt om några år och de vi stör oss på idag kanske finns överallt om ett årtionde.

Slutsatsen är att valet av typsnitt har stor påverkan vare sig man vill eller inte. Och som jag skrev i tidigare inlägg – det är ett jobb som kräver tid, kunskap och ett öga för estetik.

Foto: www.thegraphicmac.com