Social by default

Jag kikade på föreläsningen från KNTNT med Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh. Utifrån rubriken Social by default pratar de om strategi, verktyg och tankar kring hur företag kan arbeta med sociala medier i det digitala landskapet. Här är några delar jag tyckte var extra intressanta.

Med utgångspunkt i att internetanvändning har blivit en tydligt integrerad del i våra liv, har vi nästan blivit ”hälften människa, hälften dator”. Våra mobiler är idag en förlängning av oss själva. Vi blir irriterade när vi inte har dem i närheten och vi har vant oss vid att all information är sökbar när och var vi än befinner oss. En reflektion som jag tyckte var intressant är hur det nya digitala landskapet har adderat ytterligare ett socialt skikt i våra liv. Precis som med andra umgängeskretsar får vi influenser från våra nätverk i sociala medier, de påverkar vårt beslutsfattande och informationssökande.

När företag vill verka i det digitala landskapet gäller det att lyckas skapa engagemang och delningar. Det räcker inte att använda sociala medier som en digital anslagstavla där du slänger upp information. Idag handlar det mer om att skapa bra innehåll och väcka känslor. Ta fram material som folk tycker är intressant eller på annat sätt går igång på!

En liknelse jag tyckte var bra för den övergripande kanalstrategin är att dagens företag måste jobba lite som DJ’s. Det gäller att mixa rätt nivåer av egna kanaler (ex. Facebook, Linkedin), förtjänade kanaler (ex. ambassadörer) och köpta kanaler (ex. annonser). Försöka få till en bra balans där innehållet i de olika kanalerna skapar ett gemensamt ”sound” och stärker varumärket.

Här kan du se föreläsningen i sin helhet.