McDonalds missar tjejerna

McDonalds senaste reklamfilm inför fotbolls-VM är snyggt gjord och fylld med trickfilmade stunts. ”Alla gillar fotboll” skriver Fenjima på Feber. ”Var är alla fotbollstjejer?” säger jag.

[youtubeplay id=”-T7zyezBkuY” size=”large”]

Det är inte varje dag man får slå Mc Donalds på fingrarna. Men den här gången tycker jag de missar skott på öppet mål ur ett ”fotbolls-pedagogiskt” perspektiv.

McDonalds (image) skulle tjäna på att inspirera fler unga killar och tjejer att spela fotboll, vilket de har möjlighet till med reklamens exponeringskraft. Men då måste man ha med BÅDE fotbollskillar och fotbollstjejer i filmen. En tjej på klackar räcker inte för att locka fler tjejer till sporten. Att byta ut någon av killarna till en fotbollsklädd tjej hade gjort den mer slagkraftig.

Onödigt och faktiskt oväntat klantigt.

2 Replies to “McDonalds missar tjejerna”

  1. ? Jag såg tjejer i flera av situationerna än klackscenen. Och hon på klackar var väl bland de mer imponerande i videon. Hon fick återkommande utrymme också.

    Detta gäller dessutom World Cup för män i Brasilien, Women är 2015 i Kanada. Då kanske männen får 25% av McD utrymmet? Vem vet?

  2. Tack för responsen Martin!

    Det stämmer det du skriver. Att det förekommer tjejer i bakgrunden vid några tillfällen, de jag menar är ”huvudpersonerna” i reklamen.

    Jag håller också med dig om att hon på klackar gör en imponerande insats.

    Men jag tror du missar min poäng. Det jag pratar om är att vara ”fotbolls-pedagogisk”, och inget rättviseperspektiv (vilket man skulle kunna tro p.g.a. alla genusdebatter).

    Om man t.ex. ska få barn sugna på att spela tennis, basket eller fotboll.. så är jag övertygad om att det ur ett pedagogiskt/strategiskt perspektiv är bättre att visa upp personer som ser ut som en tennisspelare, basketspelare eller fotbollsspelare – och inte någon som är klädd i kostym och gör tricks.. Det är anledningen till att jag tror att man skulle vunnit på att även stoppa in en fotbollsklädd tjej i filmen.

    Att World Cup i Brasilien spelas av män tycker jag inte har någon betydelse i sammanhanget. För det första består inte publiken av bara män, och för det andra är Coca Colas målgrupp både män och kvinnor.

Comments are closed.