Politiskt parti + uppmärksamhet = väljarstöd?

I lördagens Medierna diskuterades resultaten från EU-valet, med bl.a. Piratpartiets EU-kandiat Christian Engström. Reportaget handlade om huruvida den mediala uppmärksamheten ger partier skjuts i valrörelsen. Undersökningar från SIFO pekar på att ju mer partierna syns och hörs i medierna, desto bättre bli valresultaten.

Christian är missnöjd med att Piratpartiet inte synts tillräckligt i medierna och att det var anledningen till att de åkte ur. ”Syns man inte i media så finns man inte” menar han.

Enligt programmet pekar mycket på att skandaler är bättre än tystnad för de små partierna. Man hänvisar till Sverigedemokraternas järnrörsskandal som trots sin negativa karaktär fick en positiv effekt i opinionen.

Av den anledningen har även Christian satsat på att försöka skapa mer uppmärksamhet. Han har bl.a. skrivit en ”snuskvisa”, pratat om avkriminalisering av knark och att pornografi är fint. Han menar att ”sex och knark brukar funka i media”.

Den strategin håller inte i mina öron, utan är snarare en förklaring till varför de åkte ur. Det låter som man förlitat sig på det gamla talesättet all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, vilket är fel.

För alla partier är det en stor kommunikationsutmaning att förtydliga och stärka sin position i det politiska landskapet. Visst gäller det att få uppmärksamhet, men det gäller att få uppmärksamhet för rätt saker. Det finns nämligen en avgörande skillnad mellan t.ex. järnrörsskandalen och ”snusk och knark”-snacket.

För Sverigedemokraterna fungerade järnrörsskandalen för att den, trots att det var en skandal, lyfte fram partiets position. D.v.s. att skandalen underströk partiets position som det främlingsfientliga partiet. Uppmärksamhet + understryker profilen = attraherar en viss målgrupp.

För Piratpartiets del så fungerar inte ”snusk och knark”-snacket lika bra eftersom det inte understryker partiets fildelnings-profil.

Rätt tänkt att uppmärksamhet i media är en grundförutsättning, men fel tänkt att vilken uppmärksamhet som helst stärker profil och position.