Slaget om hörlurarna i fotbolls-VM

Inför VM släppte Beats by Dre, som nyligen köptes av Apple, reklamfilmen ”The game before the game”. Den har fått rejält genomslag och är uppe i över 18 miljoner views efter 2 veckor. Man har även släppt en uppföljare med Jay Z i spetsen.

[youtubeplay id=”v_i3Lcjli84″ size=”large”]

Förhoppningen hos hörlurs-företagen är att spelarna ska använda just deras lurar under VM. Inte minst vid den TV-bevakade förflyttningen från buss till omklädningsrum innan match.

Kroatiska spelare på ingång under fotbolls-VM i Brasilien.

Eftersom spelare från flera lag har synts till med hörlurar från icke-sponsorn Beats under mästerskapet har Fifa bestämt att dessa ska bannlysas. Anledningen är att SONY är en av mästerskapets stora sponsorer och en direkt konkurrent till dem. Därav är det hörlurar från SONY som gäller för de 736 spelarna.

Det spekuleras i huruvida skadan redan är skedd. När spelare setts med Beats hörlurar har det varit av fri vilja, vilket är en starkare signal än när spelare ses med varumärken som är uttalade sponsorer. Kanske Beats trots allt blir den stora vinnaren. Eller vad tror du?