Realtidsmarknadsföring efter Suarez bett

Realtidsmarknadsföring handlar om kommunikation som i realtid anpassas efter en särskild situation, händelse eller företeelse. Begreppet har vuxit fram parallellt med digitala och sociala mediers utveckling.

Nyckeln för att realtidsmarknadsföring skall lyckas är relevans och tajming. Ett omtalat exempel är Oreo’s ”You can still dunk in the dark”-kampanj under förra årets Super Bowl.

Nu när fotbolls-VM spelas är det upplagt för händelser som skapar diskussion. Den stora snackisen efter matchen mellan Italien och Uruguay var att spelaren Luis Suarez bet en Italiensk motståndare i axeln. En händelse som fått stor uppmärksamhet och Fifa diskuterar avstängning.

I sociala medier har tweets, bilder och filmer duggat tätt som gjort parodi på Suarez. Men även företag har tagit tillfället i akt och skapat realtidsmarknadsföring. Här är några exempel.

Först har vi Rosetta Stone, ett företag som sysslar digitala lösningar för språkundervisning. De drog iväg den här tweeten med texten ”Italian -something to get your teeth into! #Italian is a tasty language, here is a better way to try it;) #LuisSuarez. Jag tycker den är fyndig, men märkligt nog har den för tillfället bara fått 66 retweets. Ett problem kan ha varit att den kom först dagen efter.

Ett andra exempel är Bud Light som levererade den här tweeten med texten ”Relax, they’re twist off. #biting #ITAvsURU. Den har i skrivande stund ”bara” fått c:a 1k retweets, trots att de var snabbt ute. Kan den mindre tilltalande bilden vara en faktor?

Den som fått störst uppmärksamhet, med hela 40k retweets efter ett dygn, är Snickers tweet. Enkel, smakfull och kul – med texten ”Hey @luis16suarez. Next time you’re hungry just grab a Snickers. #worldcup #luissuarez #EatASNICKERS ”.

Här hittar du fler exempel.

Foto 1: svt.se
Foto 2: RosettaStone@Twitter
Foto 3: BudLight@Twitter
Foto 4: Snickers@Twitter