Öka din försäljning med fler sinnesupplevelser

Ju fler sinnen som påverkas, desto starkare kan en kundupplevelse bli.

Genom att planera affären utifrån våra fem sinnen – smak, hörsel, doft, syn och känsel – kan du påverka kundernas upplevelse och öka dina produkters mervärde.

Här är exempel, sinne för sinne.

Smak
Det intressanta med smak är att andra sinnen påverkar vår upplevelse av hur något smakar.

Undersökningar har visat att exakt samma maträtt upplevs olika beroende på vilken miljö den serveras i. Hur vi upplever en måltid på restaurang påverkas bl.a. av inredning, dofter och möten med människor. Och när vi t.ex. köper frukt bestämmer vi oss genom att känna på frukten och se hur den ser ut.

Hur smaker/mat beskrivs kan också ha stor påverkan på upplevelsen. En meny kan t.ex. beskrivas utifrån nostalgi (mormors köttbullar), geografi (bohuslänska räkor) och sensorik (saftig eller pepprig).

Att påverka upplevelsen av mat/smak har alltså flera dimensioner.

Hörsel
Genom hörseln påverkas vi som konsumenter av samtal, musik eller andra ljud. När vi pratar med personal handlar den verbala kommunikationen inte bara om VAD som sägs, utan även HUR det sägs. Tonfall, taltempo, volym och rytm är exempel på vad som kan ge effekt på samtalet mellan personal och kund.

Musik används ofta i butiker eller på restauranger, vilken har stor påverkan på sinnesupplevelsen. Undersökningar har visat att musik kan påverka hur länge konsumenter stannar i en butik, hur snabbt folk rör sig eller vilka produkter de tenderar att köpa (mer italienskt vin säljs när italiensk musik spelas etc.).

Doft
Dofter är viktiga ur marknadsföringsperspektiv både vad gäller produkten och miljön. Hur vi uppfattar dofter skiljer sig från person till person och studier har visat att kvinnor är något känsliga för dofter än män.

Doft är bl.a. en viktig faktor när vi köper ny bil eller när vi står i entrén på en restaurang. Många företag placerar ut dofter, som t.ex. bröddoft i en butik, för att påverka sina kunder.

Dofter är ett effektivt sätt att skapa associationer till händelser eller känslor. Glöggdoft kan skapa längtan till jul och doften av nybryggt kaffe kan skapa känslan av avslappning eller umgänge. Ett tips för krögare kan vara att ställa ut en plåt med nygräddade pepparkakor före öppningsdags i jultider.

Syn
Synen är det mest dominerande sinnet hos människan. Av all information vi tar emot så svarar seendet för c:a 70-80%. Konsumenter tar intryck av varumärket, produkterna, miljön och personalens icke-verbala kommunikation.

Varumärken fyller en viktigt funktion vad gäller syn eftersom vi lär oss känna igen dem. Produkternas design och estetiska utformning är förstås avgörande för konsumentens utvärdering.

Men även lokalens möblering, färger, former och ljussättning är av stor betydelse vid ett kundmöte. Snabbmatsrestaurangen har ofta grälla färger som får kunderna att äta lite snabbare, och exklusivare restauranger har ofta en inredning och ljussättning som ska få kunderna att sitta längre och njuta.

Det pratas ofta om att icke-verbal kommunikationen är starkare än den verbala. Utan att prata procentsiffror kan vi konstatera att personalens kroppsspråk gör stort intryck på kunderna. Personal kan genom t.ex. ansiktsuttryck och kroppsspråk se glad, ledsen, likgiltig eller uttråkad ut.

Känsel
Hur en produkt känns att hålla i är förstås viktigt. Men känsel är mer än så.

Temperaturer i lokaler är en viktig faktor för att kunderna ska trivas och vilja stanna kvar. En lämplig inomhustemperatur brukar ligga kring 20-24 grader.

Beröring är en viktig del i den icke-verbala kommunikationen. Vid ett kundmöte kan en handskakning eller en klapp på axeln förbättra kundupplevelsen (när det görs på rätt sätt).

Det finns som sagt stora möjligheter att utveckla befintliga produkter och affärsidéer utifrån våra fem sinnen. Att vidga synen och applicera fler dimensioner kan öka efterfrågan eller priset på dina produkter. När konsumenten upplever mervärde – ökar också intresset!

 

Är du intresserad att läsa mer i ämnet rekommenderar jag boken Sensorik och marknadsföring. Författarna fördjupar sig i hur konsumenternas sinnen påverkas vid köp och konsumtion, och beskriver mät- och testmetoder. En bok skriven av Inga-Britt Gustafsson, Anette Jonsäll, Lena Mossberg, Johan Swahn och Åsa Öström.

One Reply to “Öka din försäljning med fler sinnesupplevelser”

Comments are closed.