Apples PR-maskineri, del 1

Jag tar vid där Digge i måndags tipsade om en intressant artikel som handlar om Apple och deras PR-maskineri. Eftersom jag jobbar med PR ligger det mig varmt och hjärtat och jag tackar för tipset!

I några inlägg framöver tänkte jag behandla den långa artikeln bit för bit, och börjar med första kapitlet som handlar om Apple’s Events och ”shredded white booklets”.

Vad som beskrivs är minutiöst planerade, väl orkestrerade och hårt kontrollerade events när Apple visar upp sig för världspressen. Snart är det dags igen när Iphone 6 väntas dyka upp, och då kan det vara intressant att ha detta i bakhuvudet.

I artikeln beskrivs att Apple ”has mastered the ability to control situations invisibly, without having its efforts noticed”. Medlemmarna ur PR-teamen arbetar med allt ifrån hur ljuset faller i lokalen, hur skärmar är placerade eller med att välja ut vilka som får stå var i publiken. Det har också förekommit att PR-folk får låtsas vara ”livvakter” åt högt uppsatta Apple anställda under eventet, så att inte journalister kan ställa vilka frågor som helst. Allt är minst sagt under kontroll.

Eventen planeras i veckor och kontrollerad information läcks ut lagom i förväg till utvalda medier för att skapa publicitet. Talare tränas lång tid innan i Apples egna auditorium och PR-seniorer delar ut informationshäften till resten av PR-teamen under det pågående arbetet. Det händer att dessa häften sedan förstörs för att säkerställa att känslig eller detaljerad information inte ska läcka ut innan dörrarna öppnats.

Inget är egentligen förvånande. Snarare imponerande. Jag brukar driva en tes om att företag med de starkaste varumärkena har det gemensamma att de har högt uppsatta (eller ägare) som PÅ RIKTIGT kan och förstår marknadsföring och PR. Apple är ett av de mest uppenbara bevisen på det. Fortsättning följer..

Bild: Archive.indianexpress.com

2 Replies to “Apples PR-maskineri, del 1”

Comments are closed.