Apples PR-maskineri, del 2

Jag fortsätter här min bloggserie som utgår från en lång artikel om Apple och deras PR-arbete (här är första). Idag handlar det om hur PR-folket är organiserade i företaget.

Apple hanterar sin PR in-house till skillnad från många andra stora IT-företag. PR-experter är utspridda på avdelningarna Mac, Corporate Communication, iPhone, iPad, iTunes och Events. Respektive avdelning har kompetens för att hantera områdets PR-frågor.

Man har också en egen avdelning som kallas Momentum, en sorts PR/Buzz avdelning. De arbetar med att skapa ”momentum” för nya produkter. Det kan handla om att produkterna ska synas vid rätt tillfälle, med rätt personer eller i rätt sammanhang.

Inför events paras PR-experter ihop med chefer för att guida inför scenframträdande och möten med journalister. Kontentan är att Apple’s PR-team har full kontroll över både det som sägs av företaget och det som sägs om företaget. Inte mycket lämnas åt slumpen.

Bild: macworld.idg.se

3 Replies to “Apples PR-maskineri, del 2”

  1. Ett vänligt påpekande: PR-maskin, PR-arbete med bindestreck. Inte särskrivet. Tack 🙂

Comments are closed.