Apples PR-maskineri, del 3

Här är fortsättning på del 1 och del 2. Denna gång med temat ”controlling the press” (från denna artikel).

Det sägs att Apples PR-avdelning beter sig lite som ”a wise, wealthy, and not particularly friendly queen”. De svarar bara på pressens frågor när de själva har lust eller när de själva har något de vill berätta.

Medlemmar i PR-staben håller ständigt utkik i media, på bloggar och i sociala medier hur deras produkter framställs och hur snacket går. Det sägs att högre chefer får rapporter några gånger i veckan om vad som sagts i omvärlden och när företaget inte är nöjda med artiklar – då går man ibland till motattack med skriverier för att svartmåla kritiska skribenter.

Journalister som gjort reportage om företaget har berättat att Apples personal ofta försöker pitcha in sina historier på ett bestämt sätt, och blir irriterade om journalisten vill ha en annan historia.

En strategi Apple ofta använt är att inte säga någonting till någon. En tystnad som får folk att börja fundera kring vad som pågår. Ofta sätts spekulationer igång om vilka nya produkter som kommer o.s.v. Det är en strategi som ofta gett dem stor publicitet.

En annan strategi Apple använt genom åren är att spela ut stora medier mot varandra. Man har låtit större redaktioner konkurrera om större artiklar. Det kan vara svårt att övertyga ett stort magasin att fronta med Apple, men det kan vara lättare att låta dem ”stjäla” ett omslag från sina konkurrenter. Förutom stora tidningar har man  också spelat ut större bloggar mot varandra för att kunna påverka innehållet.

Media är helt enkelt en stor del av deras strategiska kommunikation. En journalist beskrev det med ”when they want you, they come to you..”.

Jag blev alltså inte särskilt förvånad när det igår kom ett push-meddelande från nyhetsappen Omni om att Apple visat upp sin nya iPhone. Känns lite symboliskt att Omni’s logga är formad som en vit liten ring, då Apple verkar ha placerat den runt sitt lillfinger.

Bild: appleinsider.com