Trenden att medborgare och företag engagerar sig fortsätter

Förra veckan samlades politiker och företagsledare (och även kändisar) under klimatvecka i NY och på FN’s klimatmöte.

Det är ett tecken i tiden att företag och företagsledare närvarar och tar plats. Jag har länge sagt att företag, vare sig man vill eller inte, kommer ha större påverkan på framtidens klimatfrågor än politiker.

Fler och fler företag integrerar CSR-frågor i sin verksamhet och sin kommunikation. Exempelvis Coca-Cola i Arktis och Nestlé i ”Animal Wellfare”. Och nu under klimatveckan gick IKEA ut med ett åtagande kring att arbeta mer med återvunnet material. Nog bör man vara cynisk, men trenden har varit tydlig de senaste åren.

En annan stark trend som fortsätter är medborgarengagemang. Det visade sig när över 400,000 personer deltog i Climate March i NY. Mäktigt!

Det här är bara början. Jag tror att vi de närmaste åren kan vänta oss fler medborgar-insatser och fler företag som tar ställning. Den här situationen förstärker också att vi alla, i rollen som konsumenter, kommer kunna ta ställning rent hållbarhets- och miljöpolitiskt. En spännande utveckling.

[youtubeplay id=”MVyuh-vjZTE#t” size=”large”]