Stora reklambudgetar är ingen garanti

Stora och starka varumärken ligger ofta i framkant med bra marknadsföring och hyllade reklamfilmer. Ett flertal har också passerat mina inlägg det senaste året. Men det dyker också upp en del skräp. Jag tänkte jag skulle ringa in tre aktuella exempel.

Den första handlar om Pepsi, som svansar efter Coca-Cola Life. Möjligt att man hamnar på plus i excel-kolumnerna, men som jag ser det stärker man även sin position som ”den ständiga tvåan”.

[youtubeplay id=”Qdwlv4hzbDY” size=”large”]

IKEA har levererat mycket bra reklam, senast vid släppet av sin nya katalog. Men här är en variant på ett tröttare alternativ. En ”pratande spegel” som känns gjord och borde ha stannat på idéstadiet. Jag klurar fortfarande på om det går att hitta en koppling till varumärket.

[youtubeplay id=”W30-HQXhB-E” size=”large”]

Sist men inte minst måste jag nämna Dove. Några av deras tidigare filmer har varit riktigt bra (exempelvis Beauty Pressure), och framgångsrika. Jag brukar vara förlåtande till kampanjer som lyfter seriösa frågor, men den här gången känns autenticiteten och skådespeleriet som stulen från en 90-tals såpopera.

[youtubeplay id=”Pqknd1ohhT4″ size=”large”]