Transparens – en ny varumärkesvaluta

Vare sig man vill eller inte så har de senaste årens teknikutveckling lett till större krav på transparens. Och mer av den varan kommer det bli i framtiden.

Det nya landskapet där alla går omkring med uppkopplade telefoner på fickan, har lett till att avslöjanden både snabbare och lättare hamnar i medias strålkastarljus.

Högre krav på transparens behöver förstås inte betraktas som negativt. Om ett företag har kommunikationskompetens kombinerat med ”rent mjöl i påsen”, kan den här situationen istället vara en möjlighet.

En organisation som använder just transparens som ett medel att stärka sitt varumärke, är McDonalds. Inte första gången de visar prov på bra kommunikation. Kampanjen heter ”Our food, you questions”, och går ut på att låta folk få reda på var deras mat kommer ifrån. Man kan ställa sina frågor online och få svar.

Ett snyggt sätt att ta initiativ till en viktig fråga som mycket väl hade kunna uppkommit på annan väg.

Kampanjen innehåller också en miniserie där Grant Imahara (från MythBusters) åker runt och besöker McDonalds restauranger och söker svar kring matens ursprung. Trovärdigheten kanske kan ifrågasättas, men den grundläggande tanken är bra. Att de pratar transparens är ett tecken i tiden, och Mc Donalds visar återigen att man vet vad kommunikation handlar om.

[youtubeplay id=”wXgSnUmhdws” size=”large”]